Kompleksowy projekt powstanie na bazie wspólnego biletu dla wszystkich przewoźników, jednego systemu płatności za przejazdy oraz jednolitego systemu informacji dla pasażerów
Trwa dialog techniczny projektu nowego systemu biletowego, który zintegruje ofertę wszystkich przewoźników w województwie pomorskim. Rozwiązania wprowadzane przez inne samorządy ograniczają się zwykle do konkretnego przewoźnika lub np. zakładu obsługującego transport w danym mieście. Pomorski projekt idzie dużo dalej, bo będzie integrować ponad stu przewoźników działających w całym województwie a nie tylko jednej aglomeracji i wprowadzi jednolity system taryf za przejazdy autobusami, pociągami, trolejbusami i tramwajami.
W skład projektu wejdzie wspólny bilet i system płatności za przejazdy oraz jednolity system informacji. Jak informuje InnoBaltica, spółka samorządowa, która nadzoruje przedsięwzięcie, jego sercem będzie baza centralna, w której zostaną zgromadzone konta użytkowników komunikacji zbiorowej. Tam będą zapisane uprawnienia do ulg i podstawowe dane pasażerów. Każda zarejestrowana osoba będzie mogła powiązać ze swoim kontem kartę płatniczą, która umożliwi regulowanie należności za przejazdy.
W założeniach pasażer wsiadając do autobusu, tramwaju czy trolejbusu, będzie musiał mieć przy sobie jedynie coś, co pozwoli systemowi go rozpoznać. Jak informuje spółka, może to być aplikacja w telefonie albo karta. Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi, a następnie podsumuje opłaty. To oczywiście w przypadku, jeśli klient założy konto w systemie i udostępni swoje dane. Jeśli tego nie zrobi, dalej będzie mógł zakupić bilet za pomocą karty płatniczej lub gotówki w nowych biletomatach. Do systemu, w którym znajdą się przedsiębiorstwa obsługujące komunikację miejską, będą mogli dołączyć wszyscy przewoźnicy, a więc także SKM w Trójmieście czy inne spółki PKP oraz prywatne firmy transportowe.
Obecnie kilka polskich samorządów inwestuje w nowe rozwiązania zmierzające do unowocześnienia systemu komunikacji miejskiej. Władze aglomeracji liczą, że dzięki temu więcej kierowców zostawi auta w garażach i przesiądzie się do autobusów czy tramwajów. Oznacza to zmniejszenie natężenia ruchu ulicznego w centrach miast, więcej wolnych miejsc parkingowych czy ograniczenie emisji spalin, które zwiększają poziom smogu.
Przykład takiego projektu znajdziecie w Łodzi. Opłata za przejazd dokonywana jest tam zbliżeniowo za pośrednictwem karty płatniczej, która jednocześnie staje się nośnikiem biletu. Projekt jest realizowany między innymi przy współudziale Mastercarda i Elavonu. Podobne rozwiązanie działa już w Jaworznie. Z kolei we Wrocławiu już od marca takim systemem ma zostać objęte całe miasto. Tu w realizację przedsięwzięcia zaangażowana jest m.in. spółka First Data.
Zadaniem InnoBaltiki postawionym przez władze województwa pomorskiego jest uproszczenie procedur wnoszenia opłat, a także budowa służącej do tego platformy informatycznej. W dialog techniczny projektu zaangażowało się wiele znanych firm informatycznych. Swój udział zgłosiły 23 przedsiębiorstwa, w tym Asseco, Atos, Ericsson, LG, Siemens, Hilltech, BlueMedia czy Mennica Polska. Projekt ma zostać zrealizowany do 2020 roku.
Fot. PKM