Z oprogramowania do obsługi kas można korzystać bez umowy, płacąc miesięczny abonament
Czeski startup o ciekawej dla Polaków nazwie Dotykačka, na rodzimym rynku jest liderem, jeśli chodzi o dostarczanie fiskalnych systemów kasowych online. W Polsce swoją ofertę kieruje przede wszystkim do małych i średnich firm, które chciałyby nowocześnie zarządzać sprzedażą, ale nie stać ich na zakup licencji drogich programów używanych przez duże sieci.
Z platformy do obsługi kas czeskiego startupu można korzystać tak samo jak z serwisów streamingowych Netflix czy Spotify – bez umowy, za to z miesięcznym abonamentem. Podstawowy pakiet kosztuje 69 zł. Aby korzystać z tego rozwiązania, na tablecie z systemem operacyjnym Android trzeba zainstalować aplikację i zarejestrować się w systemie. I to by wystarczyło, gdyby zgodnie z zapowiedziami fiskusa od 1 stycznia 2020 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące kas wirtualnych, a następnie mniej więcej w połowie roku został wprowadzony eparagon. Możecie o tym przeczytać w tekście Skomplikowana droga do eparagonów. Pierwsze przepisy mają się jednak pojawić już w styczniu przyszłego roku.
Niestety prace nad rozporządzeniem przeciągają się. Dlatego w oczekiwaniu na nowe przepisy oprócz aplikacji, firmy chcące używać systemu Dotykačka muszą zaopatrzyć się co najmniej w drukarkę fiskalną online. Czesi oferują urządzenia kilku firm, między innymi wyprodukowane przez Elzab czy Posnet. Cena najprostszego zestawu nie jest niestety niska i wynosi ok. 2,5 tys. zł.
Dotykačka oferuje funkcje typowe dla oprogramowania działającego w chmurze. Wszelkie zmiany czy to w układzie widoku ekranów sprzedawcy, danych, kategorii produktów, stanów magazynowych, zamówień, stolików w restauracji itd. aktualizują się od razu na wszystkich urządzeniach, gdy tylko zostaną wprowadzone. Ponadto na przykład właściciel sieci punktów sprzedaży lodów może w każdej chwili na smartfonie sprawdzać utarg w poszczególnych placówkach i na bieżąco podglądać inne statystyki. System umożliwia też obsługę rezerwacji i dostaw jedzenia. Dotykačka ma otwarte API, dzięki temu jest już zintegrowana na przykład z Uber Eats.
Wydaje się, że Dotykačka szczególnie zainteresuje mniejsze firmy, które działają sezonowo. Abonament za system kasowy można bowiem płacić tylko w miesiącach, w których prowadzi się działalność.
Z systemu Dotykačka korzysta już 24 tys. klientów przede wszystkim w Niemczech, Czechach i na Słowacji. W Polsce firma oficjalnie zaoferowała swoje usługi w tym miesiącu, ale jest tu obecna od dwóch lat. W 2019 r. startup został przejęty przez grupę Solitea.