Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Sprzedajecie telefon, na którym korzystaliście z aplikacji bankowej? Sprawdźcie, co musicie najpierw zrobić

Smartfon to urządzenie na tyle osobiste, że przy wymianie na nowy lepiej go nie sprzedawać. Jeżeli już jednak musicie to zrobić, powinniście wiedzieć, jakie czynności wykonać przed oddaniem go w obce ręce

Bezpieczeństwo danych zgromadzonych na urządzeniu mobilnym nie zawsze zależy od jego użytkownika. Może bowiem wynikać z architektury systemu operacyjnego, aplikacji bądź budowy systemu transakcyjnego, z którego na smartfonie korzystano. Czynnikiem ryzyka może być w tym wypadku np. sposób przechowywania przez aplikację mobilną danych dostępowych, takich jak hasło czy PIN.

Jednak zdaniem ekspertów teoretyczne zagrożenie to jedno, a rzeczywiste ryzyko to już inna sprawa. – W sytuacji odsprzedaży smartfona, na którym korzystano z aplikacji bankowej, jego dotychczasowy użytkownik nie powinien się szczególnie martwić. Jeżeli aplikacja została napisana zgodnie ze standardami bezpieczeństwa, ryzyko odzyskania z niej jakichkolwiek danych, o dostępie do konta nie wspominając, jest minimalne – mówi Leszek Tasiemski, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie F-Secure.

Przeczytajcie także: Oto 16 banków oferujących lokaty w aplikacjach

Dodaje jednocześnie, że powyższe założenie jest słuszne, o ile na smartfonie korzystano z usług jednego z renomowanych banków. Ich aplikacje nie powinny przechowywać poufnych danych w pamięci podręcznej, a wylogowanie użytkownika z aplikacji powinno nastąpić już po kilku minutach bezczynności. – Zakładając nawet, że użytkownik nie zachował podstawowych środków ostrożności, nowy właściciel telefonu zobaczy jedynie zainstalowaną aplikację bankową a w najgorszym razie nazwę użytkownika – uważa przedstawiciel F-Secure.

Niemniej nie da się zupełnie wykluczyć zagrożenia utraty danych wrażliwych przechowywanych czy wprowadzanych w przeszłości do smartfona. Zdaniem specjalistów jedynym sposobem gwarantującym 100-proc. bezpieczeństwo danych, jest decyzja, by używanego przez siebie smartfona po prostu nigdy nie sprzedawać. Jednak nie zawsze jest to możliwe, głównie ze względów ekonomicznych. Jeśli więc zdecydujecie się na oddanie telefonu w obce ręce, powinniście zminimalizować ryzyko odczytu danych kiedykolwiek zapisanych na nośnikach, w które wyposażony jest Wasz smartfon.

Jak zatem przygotować sprzęt do sprzedaży? Jeżeli będziecie chcieli sprzedać smartfon, powinniście pomyśleć o tym już w momencie jego zakupu i od początku zacząć korzystać z oprogramowania, które domyślnie szyfruje dane. Ponadto najlepiej szukać kupca w gronie własnych znajomych lub rodziny. Przed oddaniem telefonu zaktualizujcie też system operacyjny i nie zapomnijcie wyjąć z niego karty pamięci oraz SIM.

Przeczytajcie także: Jak płacić w internecie aby nie dać się okraść

Jak mówi Tomasz Niewdana, inżynier systemowy w firmie Fortinet, jeżeli z szyfrowania danych nie korzystaliście, musicie pamiętać o ich skutecznym usunięciu ze wszystkich nośników, takich jak np. pamięć flash. Przy czym samo skasowanie jest niewystarczające, gdyż dostępne na rynku oprogramowanie pozwala odzyskać tak usunięte dane. Dlatego należy je nadpisać. W tym celu najlepiej skontaktować się z producentem smartfona w celu sprawdzenia, jak to zrobić – służyć do tego mogą np. specjalne aplikacje.

– Dodatkowo warto zwrócić uwagę na możliwość potencjalnego dostępu do danych w chmurze, które mogą być wykorzystane przez przestępców. Mam na myśli choćby zdjęcie dowodu osobistego przesłane w ramach usługi przechowującej pliki. Należy więc pamiętać, aby wyrejestrować urządzenie z zaufanych kanałów w różnych usługach – zauważa ekspert Fortinet.

KATEGORIA
PORADNIKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies