Rozwiązania Klarny mają być używane zarówno w internetowych jak i stacjonarnych sklepach H&M
Jak donosi portal
techcrunch.com, H&M inwestuje w Klarnę, by zyskać wsparcie w zakresie sprzedaży internetowej. Skupiając się na tradycyjnym handlu nie nadąża za konkurentami takimi jak Zalando czy ASOS. Umowa między drugim co do wielkości sprzedawcą ubrań na świecie i jedną z wiodących europejskich grup fintechowych zakłada początkowo współpracę w 14 krajach europejskich, poczynając od Wielkiej Brytanii i Szwecji. W przyszłości ma być rozszerzona na USA i Azję.
Prezes Klarna Sebastian Siemiątkowski (na zdjęciu) powiedział, że chce zaoferować H&M i klientom tej firmy personalizację zakupów, możliwość zapłaty po otrzymaniu i przymierzeniu odzieży, lepszy proces dostawy i zwrotu oraz rozwiązania lojalnościowe takie jak klub zakupowy i aplikację mobilną.
Klarna weszła przebojem na rynek handlu internetowego wprowadzając system odroczonej płatności za kupione produkty ("buy-now-pay-later"). Można za nie zapłacić nawet miesiąc od daty zakupu. Fintech bierze na siebie obowiązek uregulowania rachunku i ryzyko, że kupujący nie wywiąże się z transakcji. Klienci cenią to rozwiązanie zwłaszcza przy zakupach za pomocą smartfona, gdy obawiają się użycia karty lub wykonania przelewu.
W 2016 roku Klarna była wyceniona na ponad 2 miliardy dolarów, ma 60 milionów klientów i jest uznawana w Szwecji za jednego z tamtejszych startupowych jednorożców. Akcje spółki kupiła wcześniej m.in. Visa i właściciel innej szwedzkiej sieci odzieżowej Bestseller. Założyciele fintechu deklarują, że nie są zainteresowani upublicznianiem akcji i wchodzeniem na giełdę. W 2005 roku, gdy jako startup prezentowali swój pomysł potencjalnym inwestorom, słyszeli od nich najczęściej "zapomnijcie o tym, to nigdy nie zadziała".
37-letni dziś Siemiątkowski, Szwed polskiego pochodzenia założył firmę w 2005 roku wraz z dwoma kolegami ze studiów. Jego rodzice wyemigrowali do Szwecji tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce w grudniu 1981 roku. Firma w Polsce początkowo działała pod marką Sofort, później pod własną nazwą.
Fot: Flickr/ John Phillips/Getty Images for TechCrunch/CC BY 2.0