Według raportu płatności
kartą to bardzo popularna forma dokonywania transakcji przez polskich seniorów. Może się to wydawać zaskakujące, ale aż 80 proc. z nich wskazuje, że korzysta z kart często lub bardzo często, z czego 58 proc. przynajmniej kilka razy w tygodniu. Jedynie 4 proc. badanych używa kart sporadycznie lub wcale, a niespełna 4 proc. nie posiada w ogóle karty.
Wyraźnie mniejszą popularnością wśród seniorów cieszy się natomiast
bankowość mobilna. Ponad połowa (56 proc.) pytanych, nie ma aplikacji i nie korzysta z usług bankowych w telefonie komórkowym. Tylko co czwarty ankietowany używa zainstalowanej apki banku przynajmniej raz w tygodniu. Zdaniem autorów raportu "czynnikiem wpływającym na mniejszą popularność bankowości mobilnej jest z pewnością bardziej skomplikowana dla osób starszych obsługa smartfonów".
Aż 94 proc. osób starszych pytanych w ramach badania i posiadających dostęp do internetu, deklaruje, że korzysta aktywnie z bankowości internetowej. 68 proc. z nich robi to co najmniej raz w tygodniu. Jedynie 6 proc. wskazuje, że mimo dostępu do sieci, nie obsługuje swojego konta tą drogą. Spośród tych, którzy wykorzystują bankowość internetową, niemal wszyscy (99 proc.) używają jej do wykonywania przelewów. Co czwarty z nich deklaruje, że zakłada lokaty i inne produkty oszczędnościowe; 22 proc. za pomocą internetowego rachunku kontroluje wydatki i planuje swój budżet.
Według badania 86 proc.
seniorów nie oczekuje wsparcia finansowego od swoich dzieci ani wnuków. Co więcej ponad połowa z nich (54 proc.) regularnie wspomaga finansowo młodsze pokolenie. Większość (43 proc.) deklaruje, że na ten cel przeznacza od 100 do 300 zł miesięcznie.
ZBP przy współpracy z Instytutem Badań Pollster o sytuację finansową i kontakty z bankowością spytał 529 osób w wieku 60-69 lat. Ankieta została zrealizowana metodą wywiadów internetowych (CAWI) dlatego, według autorów opracowania, między innymi znalazł się w niej tak wysoki odsetek osób korzystających z bankowych usług internetowych.