Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Oszuści atakują SMS-ami. Kolejna plaga wiadomości z linkami do płatności na fałszywych stronach banków

Policja i bankowcy radzą, by nie logować się na konta bankowe przez linki w wiadomościach

To nie nowa metoda oszustów, ale ostrzeżenia płynące ze strony policji i banków każą przypuszczać, że przestępcy korzystają z niej coraz częściej. Chodzi o SMS-y, których nadawcy podszywają się pod firmy kurierskie albo portale ogłoszeniowe czy aukcyjne i proszą o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę, odblokowanie konta na danym portalu czy przedłużenie okresu wystawienia ogłoszenia. Wiadomość zawiera link do dokonania stosownej płatności. W rzeczywistości prowadzi on do fałszywej strony pośrednika płatności, a następnie na fałszywą stronę banku.

Przeczytajcie także: Uwaga na fałszywe maile w sprawie podatków
Przestępcy wyłudzają w ten sposób poufne dane dostępu do bankowości elektronicznej. Bank PKO ostrzega, że podanie na fałszywej stronie danych do logowania i autoryzacji transakcji "umożliwia ich przejęcie przez oszusta, który uzyskuje w ten sposób możliwość zalogowania się przy ich użyciu w autentycznym serwisie internetowym banku i zlecenia operacji z rachunku klienta (np. utworzenia szablonu płatności bądź wykonania przelewu na numer rachunku odbiorcy podany przez oszusta)".

Policja z kolei opisuje przypadek 34-letniej mieszanki okolic Łęcznej, która otrzymała wiadomość, że powinna dokonać zaległej dopłaty w wysokości 0,76 zł za opublikowane ogłoszenie. Z SMS-a została przekierowana na fałszywą stronę banku, by wykonać przelew, co uśpiło jej czujność. Po wprowadzeniu haseł i kodów strona internetowa automatycznie się zamknęła. Potem po sprawdzeniu konta okazało się, że zostało z niego przelane 6 tys. zł na nieznany ofierze rachunek bankowy.
Przeczytajcie także: Znowu podszywają się pod KNF

Eksperci radzą by mieć ograniczone zaufanie do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku. Najlepiej na nie nie reagować. Logując się do serwisu internetowego banku należy też wprowadzać adres witryny ręcznie i nie korzystać z linków. Trzeba także sprawdzać dokładnie poprawność adresu strony bankowej, widniejącego w przeglądarce internetowej.

Przed potwierdzeniem operacji np. kodem SMS warto też poświęcić chwilę na uważne przeczytanie treści otrzymanej wiadomości z banku, by być pewnym, że dotyczy właściwej operacji. Należy zwrócić uwagę m.in. na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy i kwotę przelewu.
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies