Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
96 proc. polskich internautów korzysta z bankowości internetowej, 56 proc. z mobilnej. Wnioski z najnowszego raportu Mastercarda

Według badania ponad połowa pytanych rozważa zmianę swojego banku na bardziej cyfrowy i mobilny

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Mastercard w 11 krajach Europy, w tym na ponad tysiącu osób z Polski. Wynika z niego, że korzystanie z usług bankowości cyfrowej stało się już codziennością dla zdecydowanej większości polskich internautów. 96 proc. z nich deklaruje, że z takiej oferty korzysta (88 proc. w poprzednim badaniu 2017 r.). Co najmniej raz w tygodniu serwisu bankowości internetowej lub bankowej aplikacji mobilnej używa natomiast 56 proc. badanych.

Polacy są tu w europejskiej czołówce. Tylko Rosjanie powszechniej korzystają z usług bankowości cyfrowej - 99 proc. badanych, w tym 60 proc. co najmniej raz w tygodniu. Polscy klienci banków wyprzedzają zdecydowanie konsumentów z krajów Europy Zachodniej m.in. Niemców, Francuzów czy Brytyjczyków.

Przeczytajcie także: Co trzeci mały przedsiębiorca płaci dostawcom za pomocą karty

Wśród zalet cyfrowej bankowości ankietowani Polacy najbardziej doceniają szybkość (76 proc.), łatwość użycia (71 proc.), a także dostępność w dowolnym miejscu i czasie (30 proc.). Oszczędność czasu jest przy tym dla klientów znad Wisły ważniejsza niż dla innych Europejczyków (średnia europejska 66 proc.). Według autorów coraz częściej operacji finansowych dokonują "w biegu" i zależy im na tym, żeby zrealizować je możliwie szybko. Przy podejmowaniu decyzji o korzystaniu z usług bankowości cyfrowej na pierwsze miejsce wysuwa się jednak bezpieczeństwo, na które wskazuje 73 proc. badanych. Dopiero później użytkownicy zwracają uwagę na: wygodę, niskie koszty oraz na przejrzystość i możliwość kontroli wydatków.

Pytani o zalety bankowości mobilnej ankietowani też wymieniają m.in. wygodę i prostotę użytkowania oraz nowoczesność i dopasowanie tej usługi do ich stylu życia. Polacy przewidują też, że realizowanie transakcji finansowych za pomocą smartfonu będzie powodowało zmniejszenie znaczenia stacjonarnych placówek banków. 92 proc. z nich wierzy, że za 10 lat oddziały bankowe będą nadal funkcjonować, jednak 62 proc. ocenia, że ich liczba w tym czasie spadnie.

Badanie wykazało też, że Polacy są zainteresowani korzystaniem z rozwiązań typowych dla bankowości otwartej. 48 proc. chciałoby używać aplikacji, która pozwala zarządzać kontami w różnych bankach, a 25 proc. z takiej, która pozwala planować swoje wydatki na podstawie historii transakcji pochodzących z różnych źródeł. Prawie jedna czwarta (24 proc.) respondentów chciałoby używać usług finansowych, które oferują daleko idącą personalizację, w oparciu o dane z ich kont w różnych instytucjach.

Przeczytajcie także: Prawie połowa bankowców planuje partnerstwo z fintechem

Polacy oczekują też od banków zmian. 30 proc. pytanych uważa, że obsługujące ich instytucje finansowe powinny być bardziej dostępne, a ich produkty prostsze w obsłudze. 23 proc. chce większej elastyczności, co rozumieją jako brak długoterminowych umów, możliwość konsultacji 24 godziny na dobę itp. 57 proc. rozważa zmianę swojego obecnego banku na bardziej cyfrowy i mobilny. Ale jednocześnie prawie dwie trzecie (65 proc.) pytanych odpowiedziało, że generalnie ich zaufanym źródłem informacji o zarządzaniu finansami są właśnie banki.

Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Kantar na zlecenie Mastercard w maju 2019 r. Próba obejmowała ponad 11 tys. respondentów z jedenastu krajów Europy, w tym z Polski (1001 osób) oraz z Bułgarii (1000), Francji (1000), Hiszpanii (1004), Holandii (1001), Niemiec (1002), Rosji (1001), Szwajcarii (1004), Węgier (1000), Wielkiej Brytanii (1000) i Włoch (1001). Metodą ankiety online przepytano internautów w wieku powyżej 18 lat.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies