Motorem napędowym do wzrostu tego segmentu e-commerce mają być niehandlowe niedziele
Firma InPost zapowiada, że nowe maszyny, które nazywa lodówkomatami, mogą być już niedługo dostępne w całej Polsce. W opinii firmy rozwój sieci tego typu urządzeń może napędzać zmiana nawyków konsumenckich, wynikająca m.in. z obowiązującego zakazu handlu w niedziele.
Według przedstawionych przez firmę badań Kantar TNS 40 proc. Polaków kupujących w sieci chce odbierać zakupy spożywcze w paczkomatach. Głównym powodem, który motywuje do tej formy zakupów żywności jest wygoda rozumiana jako dostępność usługi całą dobę (taką zaletę wskazało 75 proc. pytanych) oraz brak konieczności jechania do stacjonarnego sklepu (to docenia 72 proc. kupujących online).
Cytowany w komunikacie prasowym prezes InPostu Rafał Brzoska, podkreśla, że jego firma ma opracowany i przetestowany system uzupełnienia maszyn o funkcję odbioru żywności, napojów czy mrożonek i technicznie jest na to gotowa. Jego zdaniem kluczowy jest teraz szybki rozwój oferty e-sklepów w zakresie produktów spożywczych bo skala tego segmentu handlu online jest zbyt mała.
Według raportu Gemiusa "E-commerce w Polsce w 2019 roku" 52 proc. kupujących w internecie deklaruje paczkomaty jako najczęściej wybieraną formę dostawy produktów. Firma ma obecnie w Polsce 4,8 tys. urządzeń. Przypomnę, że lodówkowe paczkomaty w charakterystycznym zielonym kolorze ustawia już od kilku lat na polskich ulicach firma Coolomat. Jej sieć to ok. 30 maszyn działających w Warszawie.