Unijni urzędnicy chcą, by użytkownicy kart byli lepiej chronieni przed zapisaniem się na niechcianą usługę abonamentową
Komisja Europejska zwróciła się do trzech dużych organizacji płatniczych działających na terenie Europy, a więc American Express, Mastercard i Visa, z wnioskiem o wprowadzenie zmian do zasad korzystania z kart w internecie. Chodzi o stosowanie nowych ostrzeżeń, mających zabezpieczać klientów przed uruchomieniem niechcianych subskrypcji, skutkujących regularnymi obciążeniami rachunku karty drobnymi kwotami.
Rosnąca popularność subskrypcji i abonamentów to jeden z najważniejszych trendów w płatnościach internetowych. Rozwiązanie wygodne dla akceptantów, którzy mają pewność terminowego regulowania płatności przez klientów korzystających np. z dostępu do serwisów streamingowych. Sami użytkownicy kart również mogą dostrzec zalety usługi, bo nie muszą pamiętać, by na czas opłacić abonament.
Niestety, takie płatności powtarzalne uruchamiane na karcie mają swoje wady, bo gdy jest ich dużo, łatwo można stracić kontrolę nad swoimi pieniędzmi. Wykorzystują to także nieuczciwi sprzedawcy, którzy przy okazji płatności za jakieś drobne przedmioty uruchamiają subskrypcję. Klient, posiadający wiele abonamentów, może nawet nie zorientować się, że z jego rachunku regularnie znikają drobne kwoty z tytułu wykupionego nieświadomie abonamentu. Zdaniem KE ofiarą takiego procederu pada jeden na 12 konsumentów w Europie.
I wygląda na to, że właśnie z takimi sytuacjami chce walczyć Komisja Europejska angażując do tego organizacje płatnicze. Zdaniem urzędników firmy takie jak Mastercard czy Visa nie są odpowiedzialne za opisane wyżej sytuacje, jednak powinny przed nimi ostrzegać. Organizacje płatnicze mają teraz dwa miesiące, by odnieść się do propozycji KE i zaproponować ewentualne rozwiązanie problemu.