Sondaż Elavonu wskazuje m.in. na rosnące zainteresowaniu konsumentów takimi rozwiązaniami jak Apple Pay czy Google Pay
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Elavonu przez Ipsos MORI wynika, że niemal połowa ankietowanych konsumentów przez pandemię zaczęła korzystać bądź zwiększyła częstotliwość korzystania z bezdotykowych form płatności. Ponad 50 proc. respondentów częściej kupuje online. Więcej niż jedna piąta badanych zaczęła lub zwiększyła częstotliwość korzystania z zakupów typu click and collect (zamówienie w internecie i odbiór osobisty).
W podejściu do poszczególnych form płatności i zakupów można też zaobserwować różnice między poszczególnymi grupami wiekowymi. Na przykład jeśli chodzi o płatności bezdotykowe w sklepach stacjonarnych, to najbardziej ich popularność wzrosła wśród najmłodszych osób oraz tych w przedziale między 55 a 60 rokiem życia – o 58 proc.
W analizie przeprowadzonej na zlecenie firmy Elavon zwrócono także uwagę na wzrost popularności elektronicznych portfeli, takich jak Apple Pay czy Google Pay, umożliwiających płatności smartfonami lub smartwatchami. Średnio niespełna jedna piąta (18 proc.) dorosłych stwierdziła, że zaczęła z tych rozwiązań korzystać lub zintensyfikowała korzystanie z nich w związku z pandemią (w przedziale 25–34 lata stwierdziła tak prawie jedna czwarta badanych).
– Wiedza o tym, do jakich form płatności przyzwyczaili się ludzie, mówi nam, gdzie twoja firma musi być teraz, aby zaspokoić potrzeby twoich klientów. Ale wiedza o tym, z czego będą nadal korzystać, gdy pandemia przeminie, podpowiada nam, w jakim kierunku musisz się udać, jeśli jeszcze tam nie jesteś – mówi Simon Tune, dyrektor handlowy Elavon Europe.
Wyniki sondażu pokazują, że większość ludzi uważa, że utrzyma nowo przyjęte (lub pogłębione) nawyki płatnicze po zniesieniu restrykcji sanitarnych w Polsce. Tak odpowiedziało na przykład 90 proc. spośród tych, którzy zaczęli korzystać z płatności bezdotykowych lub zintensyfikowali korzystanie z nich. Wskaźnik wzrasta nawet do 96 proc. w dwóch najstarszych przedziałach wiekowych, czyli 45–54 i 55–60 lat. Średnio cztery na pięć osób spośród tych, które zaczęły korzystać albo zintensyfikowało korzystanie z elektronicznych portfeli, zamierza nadal posługiwać się nimi.
Badanie zostało przeprowadzone online między 2 a 4 czerwca 2021 r. na 1086 osobach zamieszkałych w Polsce. Wzięli w nim udział respondenci w wieku od 16 do 60 lat. Szczegółowe wyniki badania dostępne są na stronie firmy Elavon.