Przebieg europejskiej Finovate pokazuje, że najważniejszym trendem w rozwoju nowoczesnych usług finansowych jest dążenie do poprawy doświadczeń klientów
Niestety, nie mogłem być na ostatniej konferencji z cyklu Finovate, która kilka dni temu zakończyła się w Londynie. Ale relację z tego wydarzenia zgodzili się przeprowadzić dla Was Aleksandra Sroka oraz Łukasz Rey, dyrektorzy w The Boston Consulting Group. Poniżej ich tekst*:
Przed kilkoma dniami wróciliśmy z Londynu z jednej z największych konferencji finansowo-technologicznych – Finovate Europe. Nad Tamizą spotyka się ponad 1500 widzów oraz drużyny reprezentujące start-upy, banki i firmy technologiczne, które walczą o nagrodę Best of Show. Zasady są proste: każdy występ to maksymalnie 7 minut, 2 osoby na scenie, slajdy są zabronione – trzeba zaprezentować demo swojego rozwiązania.
W tym roku na Finovate gościła silna reprezentacja z Polski – znad Wisły przyjechały start-upy VoicePin i Kontownik oraz zespoły Asseco (z projektem bankowych miniaplikacji) i ING Banku Śląskiego (wspólnie z ekipą Comarchu i UseLab prezentował platformę transakcyjną dla klientów korporacyjnych). Nagrodę Best of Show zdobył zespół Valuto z Poznania - za europejskie konto multiwalutowe.
Na Finovate jak w soczewce skupiają się najciekawsze trendy biznesu fintechowego. W tym roku krzykiem mody było Robo-Advisors czyli aplikacje bazujące na zaawansowanej analityce i optymalizacji strategii inwestowania. Wśród nagrodzonych projektów znalazł się izraelski zespół Capitali.se, który przedstawił aplikację pozwalającą na ustalenie reguł inwestycyjnych w naturalnym języku i posiadającą fantastyczny interfejs do monitoringu inwestycji.
Hitem były również biometryczne metody potwierdzania tożsamości użytkowników. Nagrody publiczności otrzymały projekty EyeVerify i IDscan, ale w ten sam trend wpisuje się polski projekt VoicePin, pozwalający na weryfikację tożsamości przy pomocy głosu. Rozwiązanie, już po pierwszych wdrożeniach, jest tym ciekawsze, że nie wymaga instalowania kosztownych czytników odcisku palca czy źrenicy oka – niezbędnym narzędziem jest mikrofon wmontowany w każdym telefonie.
Hasłami, które królują w branży fintech, są UI i UEx czyli user interface i user experience. Łatwość i intuicyjność obsługi, ergonomika i estetyka rozwiązań, ich użyteczność oraz omnikanałowość czyli dostępność dla klientów w każdym momencie – ta filozofia znajduje się w sercu wszystkich wyróżnionych projektów. Do tego stopnia, że podczas konferencji w cieniu zniknęły inne innowacyjne projekty mające wpływ na skuteczność kampanii instytucji finansowych, ale nieprzekładające się bezpośrednio na doświadczenie klientów.
Wielkimi nieobecnymi tegorocznego Finovate była technologia blokchain czyli koncepcja rozproszonego systemu rozliczeniowego, a także aplikacje do zarządzania finansami osobistymi, płatności mobilnych oraz portfeli cyfrowych. Cóż, sektorem fintech również rządzą mody.
*tytuł, wstęp oraz skróty pochodzą od redakcji cashless.pl