Co trzeci ankietowany nie zamierza korzystać z usług realizowanych za pośrednictwem sieci, takich jak np. porady lekarskie
Spółka Blue Media opublikowała wyniki przeprowadzonego dla niej badania "Finanse i zwyczaje finansowe Polaków w czasie pandemii". Pokazują one, że rośnie grupa Polaków korzystających z cyfrowych usług. Tak dzieje się np. w przypadku porad medycznych realizowanych za pośrednictwem sieci. O ile w 2020 roku korzystanie z takich usług zadeklarowało 14 proc. respondentów, o tyle w tym roku już blisko co piąty ankietowany miał styczność z poradą lekarską przez internet.
Badanie pokazało, że wzrosło grono rodaków podpisujących elektronicznie dokumenty (z 24 proc. w 2020 roku do 26 proc. obecnie). Większa grupa badanych miała też styczność z edukacją zdalną, także tą pozalekcyjną. Zmiany w odwrotnym kierunku zachodzą w przypadku pracy zdalnej: w 2020 roku zetknęło się z nią 25 proc. respondentów, w tym roku o 1 proc. mniej. Jak wyjaśnia Blue Media, może to mieć związek z luzowaniem obostrzeń i powrotem ludzi do biur.
Co ciekawe, niektóre e-usługi nie przekonały do siebie zdecydowanej większości badanych. O ile w ubiegłym roku zamiar wykonywania pracy zdalnie deklarowało 40 proc. respondentów, tak obecnie jest to 28 proc. W przypadku porad lekarskich nastąpił spadek z 35 proc. do 24 proc. Mniej respondentów wyraża też chęć zdalnego podpisywania dokumentów i uczestniczenia w edukacji online. Znacząco, bo z 26 do 34 proc., wzrósł za to odsetek osób, które nie zamierzają korzystać online ze wspomnianych usług. To zjawisko również można tłumaczyć efektem "końca pandemii", czyli stopniowym powrotem życia do normalności.