Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Pandemia zmieniła zwyczaje płatnicze Europejczyków. Polacy chętniej wybierają kartę i zakupy w internecie

Chociaż mniej jest u nas gotówkowych tradycjonalistów, w Polsce wolniej zyskują na popularności urządzenia z funkcją płatności zbliżeniowych

Na zlecenie spółek z grupy Evo (jej częścią jest eService) przeprowadzono w kilku europejskich krajach badanie dotyczące wpływu covid-19 na zwyczaje zakupowe i płatnicze mieszkańców. Inicjatywa, której partnerem była Visa, wykazała m.in., że Europejczycy są bardziej skłonni płacić za zakupy elektronicznie.

Przeczytajcie także: NNW szkolne od Warty można już kupić online

Z opublikowanego badania można się dowiedzieć, że w wyniku obostrzeń towarzyszących pandemii Polacy polubili zakupy w internecie. Blisko dwie trzecie respondentów chce kupować w ten sposób równie często jak do tej pory. Z kolei co piąty uczestnik ankiety zamierza to robić jeszcze częściej.

Podczas zakupów internetowych 20 proc. Polaków chętniej wybiera płatność kartą, natomiast 19 proc. planuje częściej (niż przed pandemią) korzystać z płatności za pomocą szybkiego przelewu. Wybierając opcję płatności przy odbiorze, Polacy stosują zamiennie płatności gotówką i kartą. W przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych 22 proc. ankietowanych z Polski zadeklarowało, że będzie częściej płacić kartą. Gotówkę chętniej wybierze w przyszłości co dziesiąty badany.

Przeczytajcie także: Revolut zaproponuje klientom płatności odroczone

Na podstawie badania można wyróżnić trzy główne grupy konsumentów, gdy mowa o preferencjach płatniczych. Najliczniejsza to tzw. multipłatnicy, czyli osoby płacące zarówno gotówką, jak i elektronicznie. W Polsce stanowią oni większość (51 proc. wobec 48 proc. w pozostałych krajach). Drugi segment to bezgotówkowcy, stanowią oni niemal jedną trzecią respondentów (32 proc. w Polsce wobec średniej wynoszącej 31 proc.). Gotówkowych tradycjonalistów jest u nas 17 proc. (średnia dla pozostałych państw wynosi 21 proc.). W Polsce chętniej z nowoczesnych metod płatności korzystają kobiety.

Chociaż płatności zbliżeniowe cieszą się w Polsce dużą popularnością, nie przekłada się to na wielkie zainteresowanie opcją płacenia za pomocą telefonu lub zegarka. O ile w naszym kraju 17 proc. badanych chce po pandemii częściej płacić urządzeniem mobilnym, o tyle średnia europejska wynosi w tym przypadku 24 proc. Blisko jedna trzecia ankietowanych w naszym kraju nie korzysta i obecnie nie planuje korzystać z płatności za pomocą urządzeń mobilnych.

Przeczytajcie także: Paczki z Allegro będzie można odbierać w Biedronce

Uczestnicy badania zadeklarowali, że po ustaniu pandemii chcą częściej robić zakupy w sklepach stacjonarnych. Warto przy tym zaznaczyć, że Polacy w większym stopniu niż pozostałe europejskie narody są przekonani, że możliwość zapłacenia za usługę kartą lub innym narzędziem cyfrowym stanowi spełnienie ich oczekiwań w zakresie komfortowej obsługi klienta. Zapewnienie dostępu do preferowanych metod płatności staje się oczekiwanym standardem.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies