Raport Recovery Insights: Small Business Reset objął zagregowane i zanonimizowane dane z 19 państw
Mastercard opublikował piąty raport z serii Recovery Insights, tym razem jego podtytuł brzmi Small Business Reset. Jego tematem jest wpływ globalnego kryzysu wywołanego pandemią na małe firmy. Dokument objął 19 krajów i pokazał m.in., że w szczytowym momencie kryzysu obroty małych i średnich przedsiębiorstw były nawet o 20 punktów procentowych niższe w porównaniu z dużymi podmiotami. W tym roku można było jednak zaobserwować ożywienie – do sierpnia drobny biznes osiągnął sprzedaż o 4,5 proc. większą w porównaniu z analogicznym okresem roku 2020. Obroty handlu internetowego zwiększyły się zaś aż o 31,4 proc.
Organizacja płatnicza poinformowała, że po zamknięciu gospodarki liczba firm, które w ciągu każdego miesiąca przenosiły swą działalność do e-commerce, wzrosła trzykrotnie w porównaniu z okresem przed pandemią, a szczyt tego zjawiska zarejestrowano w lipcu 2020 roku. Jednocześnie zauważono, że w wyniku pracy zdalnej i mniejszej liczby pracowników w biurach, spadły wydatki w małych i średnich firmach mających sklepy w dzielnicach biznesowych. Na całym świecie były one w sierpniu średnio o 33 proc. niższe niż w 2019 roku.
Z raportu można się także dowiedzieć, że małe firmy, które zamknęły działalność na początku pandemii, pozostawały zamknięte przez dłuższy czas około trzy razy częściej niż duże przedsiębiorstwa. Jedna trzecia mniejszych podmiotów zamkniętych w kwietniu 2020 roku nie wznowiła działalności po sześciu miesiącach, a około jedna piąta ― po 12 miesiącach. W Polsce po sześciu miesiącach pozostawało zamkniętych około jednej piątej małych firm z sektora handlu detalicznego, w porównaniu do 3 proc. dużych przedsiębiorstw.
Recovery Insights: Small Business Reset informuje też, że w 2020 roku w sektorze handlu detalicznego powstało o jedną trzecią więcej małych firm niż w 2019 roku, prawie 8 razy więcej niż dużych przedsiębiorstw. To trend widoczny na całym świecie. O ile jednak w Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł ponad 100 proc., a w USA 86 proc., o tyle w Polsce było to 5 proc. Dobrze w sezonach letnich 2020 i 2021 roku radziły sobie małe firmy z branży hotelarskiej, ponieważ ludzie preferowali niedalekie podróże i te do mniej zatłoczonych miejsc. Wyraźnie spadły jednak w ostatnim czasie wyniki małych i średnich firm gastronomicznych.
W raporcie wykorzystany został wskaźnik Wydajności Małych Firm (Small Business Performance Index) oparty na zagregowanych i zanonimizowanych danych dotyczących aktywności handlowej w sieci Mastercard. Pełną treść raportu Recovery Insights: Small Business Reset można znaleźć pod tym adresem.