Przestępcy docierają do swoich ofiar za pomocą mediów społecznościowych lub maili
CyberRescue ostrzega przed oszustami, którzy w swoim procederze wykorzystują markę Biedronka. Obiecując w mediach społecznościowych bony na zakupy w popularnej sieci dyskontów, wyłudzają oni dane i doprowadzają do aktywacji SMS-ów premium, obciążających rachunek ofiary.
Posty pojawiające się m.in. na Facebooku zapewniają, że Biedronka może zapłacić za zakupy klienta. Zainteresowana tym osoba klika w link przenoszący na stronę, z której ofiara dowiaduje się, że wygrała bon o wartości 500 zł. Aby go otrzymać, należy jednak podać dane osobowe. Karta podarunkowa do klienta nie trafi, za to w kolejnym rachunku od operatora telefonii komórkowej pojawi się opłata za SMS-y premium.
Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa radzą, by osoby, które podały dane w takiej sytuacji, skontaktowały się z telekomem i zablokowały dodatkowo płatną usługę. Jednocześnie specjaliści zastrzegają, że w tym popularnym oszustwie nie musi pojawiać się marka Biedronka – przestępcy wykorzystują też nazwy innych znanych podmiotów (Ikea, Rossmann, Lidl czy Zara). Do wyłudzania danych może im też posłużyć mail.
Dzisiaj rusza nowa usługa Biedronki – BIEK. To ekspresowe dostawy realizowane w kilku polskich miastach z firmą Glovo. Nie można wykluczać, że oszuści spróbują wykorzystać tę okazję i wyłudzić dane, a w konsekwencji pieniądze, oferując np. darmowe zakupy w ramach BIEK.