Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Polacy chcą zawierać umowy zdalnie i podpisywać je elektronicznie. To jeden z efektów pandemii

Uczestnicy badania, przeprowadzonego na zlecenie KIR, wskazali, że najchętniej elektronicznie podpisaliby umowy o media, czyli prąd, gaz czy wodę

Z badania przeprowadzonego na zlecenie KIR i ZBP wynika, że większość Polaków jest świadoma możliwości wykorzystania e-podpisu w usługach publicznych i komercyjnych. O ile przed pandemią dostępem do tej usługi było zainteresowanych 28 proc. respondentów, o tyle w tegorocznej edycji badania już 57 proc. ankietowanych wskazało, że chce używać tego rozwiązania do zawierania umów.

Przeczytajcie także: Blue Media z nowym inwestorem

Polacy pytani o to, jakie dokumenty chcieliby podpisywać elektronicznie, najczęściej wskazują na umowy o media (prąd, gaz czy woda). Taką odpowiedź podało 52 proc. badanych. Niewiele mniejszy odsetek respondentów wskazał na usługi medyczne i bankowe (49 proc.) oraz telekomunikacyjne (47 proc.). W tegorocznej edycji badania zaledwie 15 proc. uczestników zadeklarowało brak zainteresowania tym rozwiązaniem.

Usługę e-podpisu KIR dostarcza w dwóch opcjach: Szafir i mSzafir (mobilna). Podpis mobilny jest produktem wirtualnym, który można uzyskać zdalnie – w tym celu konieczne będzie potwierdzenie tożsamości w systemie bankowości elektronicznej. Na razie jednak usługę taką oferuje tylko PKO BP.

Przeczytajcie także: Nowa wersja aplikacji Spark na Androida

Pod względem skutków prawnych, kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu, który składa się na papierze. W Polsce jest on stosowany od blisko dwóch dekad. Narzędzie zyskuje na znaczeniu za sprawą rozbudowy usług online, a proces ten przyspieszyła pandemia, która zmusiła część firm do pracy w trybie zdalnym. Wykorzystanie e-podpisu reguluje unijne rozporządzanie eIDAS, dzięki czemu tak podpisany dokument jest respektowany w całej Unii Europejskiej.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies