Bank centralny podał, że łączna wartość płatności natychmiastowych w obu systemach wyniosła w poprzednim kwartale 29,7 mld zł
Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat systemów rozliczeniowych w III kwartale 2021 roku. Zawarto w nim m.in. dane dotyczące dwóch popularnych wśród klientów indywidualnych systemów przelewów natychmiastowych: Blue Cash oraz Express Elixir. Raport banku centralnego pokazuje, że zainteresowanie tymi rozwiązaniami wciąż się zwiększa, a kwartalne wzrosty sięgają kilkunastu procent.
Bank centralny poinformował, że w poprzednim kwartale w systemie Blue Cash zarejestrowano blisko 3 mln transakcji o łącznej wartości 3,5 mld zł. W porównaniu z drugim kwartałem tego roku oznacza to wzrosty odpowiednio o 8 proc. i 10 proc. W systemie, którego operatorem jest spółka Blue Media, wzrosły też średnia dzienna liczba transakcji (o 7 proc. do 32,5 tys.), średnie dzienne obroty (o 8 proc. do 37,7 mln zł), a także średnia kwota transakcji (o 1 proc. do 1163 zł).
W przypadku systemu Express Elixir w omawianym czasie zanotowano blisko 33,4 mln zleceń o łącznej wartości 26,2 mld zł. W porównaniu z wcześniejszym kwartałem oznacza to wzrost odpowiednio o 19 proc. i 11 proc. W systemie zarządzanym przez KIR zanotowano wzrost średniej dziennej liczby transakcji (o 17 proc. do blisko 363 tys.) oraz średnich dziennych obrotów (o 10 proc. do 284 mln zł). Jednocześnie spadła średnia kwota transakcji (o 6 proc. do 783 zł).
W omawianym okresie z systemu Express Elixir, którego operatorem jest KIR, korzystało 20 banków oraz NBP. Uczestnikami systemu Blue Cash było z kolei 6 banków komercyjnych i 97 banków spółdzielczych (o 2 mniej w porównaniu do drugiego kwartału), a także spółka Blue Media. Po zsumowaniu wyników obu systemów, działających w modelu 24/7/365, okazuje się, że w III kwartale 2021 roku przetworzyły one 36,4 mln transakcji o łącznej wartości 29,7 mld zł.