Na razie z karty mogą korzystać klienci instytucjonalni, ale w planach jest udostępnienie jej także klientom indywidualnym
W ofercie Banku Pocztowego dla klientów instytucjonalnych pojawiła się dziś karta biometryczna EMV, opracowana przez firmę Thales. To pierwszy tego typu produkt na polskim rynku. W jego tworzeniu brały udział także Mastercard i Fiserv Polska (wcześniej First Data Polska). W styczniu 2022 roku plastik zostanie zaoferowany małym i średnim przedsiębiorstwom, a docelowo ma też trafić do klientów indywidualnych.
Doniesienia na temat karty biometrycznej w Pocztowym pojawiły się pod koniec października. W listopadzie wystartowały testy tego rozwiązania w wąskiej grupie klientów, a obecnie produkt trafia na rynek.
Thales, który odpowiada nie tylko za przygotowanie karty, ale też jej personalizację i dystrybucję do użytkowników, wyjaśnia, że autoryzacja transakcji tym narzędziem następuje poprzez biometryczną weryfikację odcisku palca jej posiadacza (niezależnie od kwoty). Takie uwierzytelnienie uniemożliwia wykorzystanie karty przez osobę trzecią, np. po jej zgubieniu czy kradzieży.
Karta biometryczna ma na awersie czytnik, do którego użytkownik przykłada palec przed transakcją. Jeśli wzorzec biometryczny jest zgodny z tym zapisanym uprzednio, dioda na karcie zapala się na zielono i płatność zostaje zrealizowana. Jeśli zrobi to osoba niepowołana, dioda na karcie zapala się na czerwono, a transakcja zostaje odrzucona. Plastik biometryczny EMV nigdy się nie rozładuje – potrzebną energię za każdym razem pobiera z terminala POS. Warto też zaznaczyć, że zapisany wzorzec biometryczny palca użytkownika pozostaje wyłącznie na karcie i nie jest przesyłany do systemów bankowych, terminala POS czy bankomatu.