W obu przypadkach celem ataków jest przejęcie danych i kradzież pieniędzy z rachunków internetowych
Instytucje finansowe ostrzegają przed nowymi scenariuszami ataków na klientów banków, jakie w ostatnim czasie zaczęły być wykorzystywane przez cyberprzestępców. Santander donosi o zidentyfikowaniu SMS-ów, w których pojawia się informacja dotycząca rzekomego przelewu do odebrania. Rozsyłane na masową skalę wiadomości tego typu zawierają link, który ma prowadzić na stronę systemu Blik. Strona jest fałszywa. Ofiara kuszona wizją odebrania pieniędzy jest zachęcana do wybrania swojego banku i podania danych, takich jak login i hasło do rachunku, kody autoryzacyjne, dane kart płatniczych czy kody Blik.
Z kolei Ministerstwo Finansów ostrzega przed korespondencją, której nadawcą ma być "Zespół viaTOLL". Odbiorcy takich e-maili nakłaniani są do płatności w ramach umowy w systemie viaTOLL. Są odsyłani do fałszywej strony www, na której wyłudzane są dane. Resort przypomina, że świadczenie usługi viaTOLL zostało zakończone we wrześniu 2021 roku – ten system jest już nieaktywny. Obecnie płatności na państwowych autostradach obsługiwane są przez system e-TOLL.
Jak się chronić przed tego rodzaju atakami? Przede wszystkim nie należy logować się na stronach internetowych otwartych w wyniku kliknięcia w linki otrzymane od nieznanych nadawców. Należy też czytać uważnie wiadomości i adresy, na które jest się przenoszonym. A w razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z bankiem lub instytucją, która ma być nadawcą komunikatu. Pytań nie należy zadawać tą samą drogą, którą otrzymało się wiadomość, a więc najlepiej skorzystać z call center albo czatu w aplikacji mobilnej.