Bank centralny podał, że łączna wartość płatności w obu systemach płatności natychmiastowych wyniosła w ostatnim kwartale minionego roku 33 mld zł
Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat systemów rozliczeniowych w IV kwartale 2021 roku. Zawarto w nim m.in. dane dotyczące dwóch popularnych wśród klientów indywidualnych systemów przelewów natychmiastowych: Blue Cash oraz Express Elixir. Dokument banku centralnego kolejny już raz pokazał, że zainteresowanie tymi rozwiązaniami nie słabnie. Kwartalne wzrosty sięgają w ich przypadku kilkunastu procent.
Instytucja poinformowała, że w poprzednim kwartale w systemie Blue Cash zarejestrowano 3,3 mln transakcji o łącznej wartości 3,8 mld zł. W porównaniu z III kwartałem tego roku oznacza to (w obu przypadkach) wzrosty o 10 proc. W systemie, którego operatorem jest spółka Blue Media, wzrosły też średnia dzienna liczba transakcji (o 10 proc. do 35,6 tys.) oraz średnie dzienne obroty (także o 10 proc. do 41,4 mln zł). Średnia kwota transakcji spadła bardzo nieznacznie: z 1163 do 1162 zł.
W przypadku systemu Express Elixir w omawianym czasie zanotowano blisko 40 mln zleceń o łącznej wartości 29,5 mld zł. W porównaniu z wcześniejszym kwartałem oznacza to wzrosty odpowiednio o 19 proc. i 13 proc. W systemie zarządzanym przez KIR zanotowano wzrost średniej dziennej liczby transakcji (o 19 proc. do ponad 432 tys.) oraz średnich dziennych obrotów (o 13 proc. do ponad 320 mln zł). Jednocześnie spadła średnia kwota transakcji (o 5 proc. do 742 zł).
W omawianym okresie z systemu Express Elixir, którego operatorem jest KIR, korzystało 19 banków oraz NBP. Uczestnikami systemu Blue Cash było z kolei 6 banków komercyjnych i 95 banków spółdzielczych (o 2 mniej w porównaniu do III kwartału), a także spółka Blue Media. Po zsumowaniu wyników obu systemów, działających w modelu 24/7/365, okazuje się, że w IV kwartale 2021 roku przetworzyły one ponad 43 mln transakcji o łącznej wartości przeszło 33 mld zł.