Badacze z UMK pod wodzą Michała Polasika jeszcze w tym roku mają opracować raport na temat słabych i mocnych stron dyrektywy, a także przygotować wnioski, mogące stać się podstawą dla przyszłej dyrektywy PSD III
Kierowane przez Michała Polasika Centrum Gospodarki i Finansów UMK znalazło się w konsorcjum, które na zamówienie Komisji Europejskiej przeprowadzi tzw. ewaluację, czyli ocenę funkcjonowania dyrektywy PSD II w całej Unii Europejskiej. W konsorcjum razem z badaczami z toruńskiej uczelni znalazła się także firma konsultingowa VVA Brussels oraz instytut Centre for European Policy Studies, jeden z najważniejszych na świecie think tanków.
Dyrektywa PSD II to prawo, które wprowadza w życie tzw. otwartą bankowość w Unii Europejskiej. Na jej podstawie instytucje finansowe, takie jak banki, zobowiązane zostały do udostępnienia tzw. podmiotom trzecim, a więc np. fintechom, danych gromadzonych na rachunkach płatniczych klientów, oczywiście za zgodą tych ostatnich. Dzięki PSD II powstało kilka nowych usług finansowych, takich jak PIS (inicjowanie płatności z rachunków bankowych przez firmy trzecie) czy AIS (rozwiązania oparte o dane na rachunkach płatniczych).
Tajemnicą poliszynela jest jednak, że twórcy PSD II pokładali nadzieje, że przyniesie ona o wiele większe zmiany na rynku usług finansowych niż te, które do tej pory rzeczywiście na nim zaszły. Stąd w przyjętej już w 2020 r. Strategii płatności detalicznych Komisja Europejska przewidziała konieczność tzw. przeglądu dyrektywy PSD II. Efektem tego był przetarg, wygrany właśnie przez konsorcjum z udziałem UMK.
Zwycięstwo toruńskiej uczelni w zorganizowanym przez KE przetargu można uznać za pozytywną ocenę dotychczasowego dorobku badawczego zespołu kierowanego przez Michała Polasika. Przypomnę, że jego Centrum Gospodarki i Finansów zrealizowało już ogromny projekt, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (nr grantu 2017/26/E/HS4/00858), pod nazwą PayTechImpact.EU. W skład projektu weszło badanie eksperckie, obejmujące ekspertów ze wszystkich krajów UE oraz Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii, oraz badanie konsumenckie, w którym wzięło udział ponad 5,5 tys. respondentów z 22 krajów Europy. Głównym celem projektu było kompleksowe zbadanie wpływu technologii i regulacji na rynek usług płatniczych w Unii Europejskiej.