Na razie nowa opcja jest dostępna dla klientów trzech banków
Narodowy Bank Polski poprawił funkcjonalność urządzeń automatycznych do wpłacania bilonu. Wcześniej maszyny przyjmowały monety i drukowały potwierdzenie wpłaty, z którym następnie należało udać się do kasy i odebrać pieniądze w banknotach. Teraz automaty pozwalają przesłać pieniądze od razu na rachunek bankowy, za pośrednictwem systemu Blik. Usługa powstała przy współpracy m.in. z firmą IT Card. Niestety, dostępna jest na razie dla klientów jedynie trzech instytucji: Pekao, Getin Noble Banku i Nest Banku.
NBP uruchomił urządzenia do wpłacania bilonu na początku ubiegłego roku. Działają we wszystkich oddziałach okręgowych banku centralnego. Znajdują się w salach operacyjnych i są dostępne w dni pracujące od godz. 8 do godz. 14. Urządzenia pozwalają na szybką zamianę dużej liczby monet na banknoty. Osoba zainteresowana wymianą samodzielnie wsypuje na tackę wymieszane monety powszechnego obiegu od 1 gr do 5 zł. Automat zlicza bilon, a następnie drukuje potwierdzenie lub pozwala na przesłanie pieniędzy Blikiem.
Za pomocą Blika można wpłacać kwoty w przedziale między 11 groszy a 2 tys. zł, a transakcja jest bezpłatna. Podobnie zresztą jak zamiana monet na banknoty. Pod warunkiem, że wartość operacji nie przekracza 10 tys. zł. Powyżej tego limitu pobierana jest opłata w wysokości 5 proc. Ponadto przy wpłacie kwoty większej niż 2 tys. zł klient zobowiązany jest okazać obsłudze dokument tożsamości.