Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Prezesi banków: jeśli ma powstać polska karta to tylko z Blikiem

Właściciele spółki, która zarządza tym systemem, dają mocny sygnał, że dla budowy tzw. krajowego schematu płatniczego należy wykorzystać już istniejącą infrastrukturę

Głównym elementem dzisiejszej imprezy podsumowującej pierwszy rok działania systemu mobilnego Blik, była debata z udziałem przedstawicieli sześciu banków, założycieli zarządzającej nim spółki Polski Standard Płatności. Przysłuchując się tej rozmowie można było odnieść wrażenie, iż jednym z celów konferencji, oprócz pochwalenia się tym co się dotąd Blikowi udało osiągnąć, było wysłanie w świat sygnału, że polska karta płatnicza, jeżeli powstanie, powinna być oparta właśnie o infrastrukturę Blika.

Najlepiej wyraził to w swojej wypowiedzi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP. – Droga do polskiej karty wiedzie przez Blika. Jeżeli wygra Blik, wygra także polska karta – stwierdził Zbigniew Jagiełło. Dodał, że przykład programu "500 plus" pokazał, iż tworzenie oddzielnego systemu dla każdego procesu realizowanego przez państwo nie ma sensu. Jak wiecie, wnioski w tym programie można składać przez systemy transakcyjne banków a wśród dokumentów dostarczonych online ponad 90 proc. to takie, które przechodzą przez serwisy instytucji finansowych.

Przeczytajcie także: Zabrali kartę i ukradli pieniądze? Bank odda następnego dnia

O Bliku w kontekście polskiej karty wspomniał również Cezary Stypułkowski, prezes mBanku. – W powodzenie Blika wierzę bardziej niż w powodzenie polskiej karty jako kawałka plastiku. Sytuacja jest dziś taka, że brak portfela w kieszeni jest mniej dyskomfortowy niż brak telefonu. Zjawisko to będzie generować nowe doświadczenia w zachowaniach klientów i konsumentów, na które powinniśmy reagować – powiedział prezes mBanku.

Z kolei Wojciech Sobieraj, szef Aliora, podał przykład rynku indyjskiego, gdzie funkcjonuje system podobny do Blika. – Łączy w sobie dostęp do płatności, usług publicznych oraz biometrię i ma już miliard użytkowników. Pytanie, czy pójdziemy tą drogą i wykorzystamy to, co już udało się zbudować w ramach spółki PSP, czy też do każdego procesu będziemy tworzyć oddzielną infrastrukturę – stwierdził Wojciech Sobieraj.

Mateusz Poznański, szef pionu bankowości detalicznej w ING Banku Śląskim, uważa, że Blik oraz bankowe systemy mogą i powinny zostać wykorzystane wszędzie tam, gdzie wymagana jest identyfikacja klienta. Z kolei Joao Bras Jorge, prezes Millennium, zwrócił uwagę, że Blik, w porównaniu z wszelkimi innymi systemami płatniczymi, gwarantuje ogromne bezpieczeństwo transakcji oraz danych. Natomiast Mirosław Skiba z zarządu BZ WBK podkreślił, że Blik oferuje wysoką wygodę korzystania dla klientów i jeżeli banki nie poprzestaną na jego rozwoju w tym kierunku, klienci na pewno będą go preferować.

Przeczytajcie także: Rosną wydatki polskimi kartami za granicą

Wydaje mi się, że nieprzypadkowo prezesi banków – założycieli PSP, tak dużo uwagi poświęcili polskiej karcie. Pamiętacie nasz dowcip z okazji 1 kwietnia? Napisałem tam, że podjęto decyzję jakoby krajowy schemat płatniczy miał powstawać w ramach struktury Banku Gospodarstwa Krajowego, który znajdzie się w obszarze wpływów Ministerstwa Rozwoju. To był żart, ale zdaje się nie aż tak daleki od rzeczywistości.

Otóż z całkowicie nieoficjalnych informacji wynika, że jakkolwiek władze resortu rozwoju widzą zalety koncepcji budowy schematu krajowego przy pomocy systemu Blik, to przed podjęciem jakichś decyzji chciałyby poznać pomysły alternatywne. Jednym z nich ma być właśnie koncepcja wykorzystująca potencjał BGK. Być może dzisiejsze mocne słowa ze strony założycieli PSP na temat zalet Blika w kontekście krajowej karty miały być sygnałem przypominającym decydentom, aby nie wyważać otwartych drzwi? Tymczasem władze PSP zaprezentowały dziś także kilka ciekawych liczb na temat Blika, o których napiszę w oddzielnym tekście.

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies