Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
979 na 1000 płatności kartą w terminalach odbywa się w Polsce zbliżeniowo. Nowy rekord w danych z NBP

Rekordowo wysoki jest także udział kart zbliżeniowych wydanych przez banki działające na polskim rynku

Narodowy Bank Polski opublikował raport na temat rynku kart w I kw. bieżącego roku. Większość zawartych tam informacji nie powinna być obca czytelnikom cashless.pl, gdyż teksty na ich temat opublikowaliśmy już po uaktualnieniu przez bank centralny tabel statystycznych. Pisaliśmy m.in. o liczbie oraz wartości transakcji kartami, popularności bankomatów czy terminali płatniczych. Ale w raporcie banku centralnego jest kilka nowych danych, o czym szerzej dzisiaj.

Przeczytajcie także: Tak dużo terminali płatniczych w Polsce jeszcze nie było

Najważniejszą z nich jest, wydaje mi się, rekordowy udział transakcji zbliżeniowych we wszystkich płatnościach kartami zrealizowanych w terminalach. NBP podaje, że w I kw. bieżącego roku wskaźnik ten osiągnął poziom 97,9 proc., po wzroście z 97,5 proc. w IV kw. ubiegłego roku. To oznacza, że niemal wszystkie płatności kartami w sklepach i punktach usługowych w Polsce odbywają się już bez wkładania plastiku do terminala. Rekordowy jest także udział kart bezstykowych w całości rynku – na koniec marca wynosił on 93,4 proc.

Przeczytajcie także: Tyle razy płaciliście kartami w I kw. 2022 r.

Z pozostałych nowych informacji zawartych w raporcie NBP warto wspomnieć o wzroście, również do rekordowego poziomu, liczby płatności kartami w internecie. W I kw. było ich 49,1 mln, podczas gdy w IV kw. 2021 r. – 48,8 mln. Wartość płatności w sieci kartami nieco spadła – z 7,4 mld w okresie październik-grudzień 2021 r. do 7,1 mld w I kw. bieżącego roku. Doszło także do niewielkiej zmiany, jeśli chodzi o udział w rynku dwóch największych organizacji płatniczych. Visa zwiększyła ten udział z 52,5 proc. w grudniu do 52,7 proc. w marcu. Tym samym udział Mastercarda spadł z 47,2 proc. do 47 proc.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies