Przed pandemią niemal połowa rachunków w polskich restauracjach opłacana była gotówką. Obecnie już tylko co trzeci
Dla większości czytelników cashless.pl ta informacja zapewne nie będzie zaskakująca, bo wiadomo od dawna, że w trakcie pandemii udział gotówki w transakcjach detalicznych mocno spadł. Ciekawe może być jednak to, że mimo wszystko na co dzień Polacy wciąż dość często płacą banknotami i monetami, a powrót do normalności po pandemicznej przerwie sprzyja nieznacznej odbudowie popularności gotówki.
To wnioski z analizy danych zebranych przez firmę POSbistro, która dostarcza oprogramowanie do kilku tys. lokali gastronomicznych różnej wielkości w całej Polsce. Punktem odniesienia jest styczeń 2019 r. Na rok przed pandemią rachunki w restauracjach opłacane były w ponad 46 proc. gotówką a kartami – w 45 proc. Resztę stanowiły płatności online, np. przy zamówieniach do domów i biur.
Tuż przed wybuchem "zarazy", a więc w styczniu 2020 r. udział gotówki spadł do 41 proc. a kart wzrósł do 49 proc. Natomiast do prawdziwej rewolucji doszło w trakcie pierwszego lockdownu. W kwietniu 2020 r. gotówką opłacono zaledwie 27 proc. rachunków za jedzenie. Karty stanowiły 38 proc. a płatności online – 35 proc., co wydaje się naturalne w sytuacji, gdy nie można było spożywać posiłków w restauracjach.
Po tej rewolucji nie było śladu już w lipcu 2020 r., gdy udział poszczególnych narzędzi płatniczych wrócił do "normy": gotówka miała 44 proc., karty – 47 proc. a online – 9 proc. Przewrót związany ze wzrostem udziału płatności internetowych został powtórzony jesienią 2020 r., gdy wprowadzono drugi lockdown. W listopadzie tego roku udział gotówki wynosił 29 proc., kart 41 proc. a online – 31 proc.
W kolejnych miesiącach systematycznie spadała popularność płatności online. Swoje miejsce odzyskiwały płatności kartami i gotówką, choć tą drugą znacznie wolniej. Wedle najnowszych danych z czerwca bieżącego roku banknotami i monetami opłacono 33 proc. rachunków w restauracjach, podczas gdy kartami – 56 proc.
Zdaniem przedstawicieli firmy POSbistro dla właścicieli lokali gastronomicznych dane te niosą ważne przesłanie. – Klienci korzystający z kart płatniczych oraz płatności online stanowią ponad 60 proc. wszystkich. Dane te jednoznacznie wskazują, że dla otwierających lub prowadzących dziś biznes gastronomiczny terminal kart płatniczych lub kanał zamówień online powinien być standardem – pisze biuro prasowe POSbistro.