Jednocześnie większość rodaków uważa, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych ponosi bank, a nie sam klient
Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich opublikowały kolejną edycję raportu "Cyberbezpieczny Portfel". Wynika z niego m.in., że Polacy postrzegają banki jako liderów w zakresie cyberbezpieczeństwa – uważa tak 57 proc. ankietowanych (o 3 pkt proc. więcej niż przed rokiem). Dla porównania na firmy technologiczne wskazała mniej niż jedna trzecia badanych, podobnie jest z wojskiem i policją. Z kolei na firmy ubezpieczeniowe czy sklepy internetowe wskazało zaledwie 9 proc. respondentów.
Z badania można się dowiedzieć, że 73 proc. Polaków uważa, iż odpowiedzialność za bezpieczeństwo finansowych usług elektronicznych ponosi bank. Na klientów w tym przypadku wskazało 28 proc. ankietowanych, a na państwo zaledwie 9 proc. Na pytanie o skłonność do ponoszenia dodatkowych, stałych miesięcznych opłat podnoszących poziom cyberbezpieczeństwa bankowania czterech na dziesięciu badanych nie wyraziło zainteresowania taką usługą. Podobna grupa jest gotowa płacić, ale nie więcej niż kilka złotych miesięcznie.
Pytani o to, z których usług najczęściej korzystają w formie wyłącznie elektronicznej, ankietowani wskazali przede wszystkim na bankowość (67 proc.). Jedna trzecia badanych skłania się ku zakupom odzieży, a co dziesiąty respondent wskazał na zakupy spożywcze i dostawy posiłków. Co ciekawe o 4 pkt proc. (do 19 proc.) wzrosła grupa badanych, która utrzymuje, że nie ma usług, z których korzysta wyłącznie w formie elektronicznej.
Ankietowani pytani o stosowanie się do zaleceń bankowych dot. bezpieczeństwa najczęściej (70 proc.) odpowiadali, że nie otwierają załączników i nie klikają w linki od nieznanych nadawców. Niewiele ponad połowa badanych stwierdziła, że zwraca uwagę na symbol kłódki przed adresem strony internetowej. Niestety, aż 5 proc. respondentów zadeklarowało, że nie stosuje się do żadnych zaleceń.
Raport przygotowany przez WIB i ZBP zawiera też m.in. informacje o zabezpieczeniach stosowanych przez użytkowników bankowości elektronicznej, aktualnych zagrożeniach w sieci, także tych związanych z wojną na Ukrainie oraz porady i wskazówki dot. cyberbezpieczeństwa. Wśród 10 podstawowych zasad wymienia się np. ustawianie silnych haseł, konieczność wylogowania się po zakończeniu działań w serwisie bankowym (ale nie tylko) czy stosowanie aktualnych wersji programów antywirusowych. Więcej danych z raportu znajdziecie pod tym adresem.