Patronite to jeden z liderów polskiego rynku finansowania społecznościowego, obsługujący serwis tzw. crowdfundingu subskrypcyjnego
Notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych Wirtualna Polska poinformowała o nabyciu 40 proc. udziałów w spółce Patronite. Kwotę transakcji określono na ponad 12,6 mln zł. Z komunikatu wynika, że dzięki transakcji klienci Patronite będa mogli korzystać z nowych metod monetyzacji swojej twórczości. Nie podano jednak szczegółów na temat tego, jakie to będą rozwiązania.
Patronite określa siebie jako lidera polskiego rynku crowdfundingu subskrypcyjnego. To sytuacja, gdy odbiorcy treści, np. czytelnicy blogów czy widzowie kanałów wideo, decydują się na wspieranie ich twórców stałą, pobieraną np. w odstępach miesięcznych, kwotą. Z Patronite ma korzystać ponad 7 tys. twórców, którym donacje przekazuje ponad 650 tys. osób. Wśród projektów, które za pośrednictwem Patronite można wspierać, są m.in. Radio Nowy Świat, Radio 357, czy filmy braci Sekielskich.
Natomiast crowdfunding, określany czasem także finansowaniem społecznościowym, to jeden z elementów nowoczesnego rynku finansowego. Pozwala na zdobycie kapitału potrzebnego do funkcjonowania nie tylko twórców, czego przykładem jest crowdfunding subskrypcyjny oferowany przez Patronite, ale i przedsiębiorstw. W tym wypadku firmy potrzebujące pieniędzy na realizacje swoich projektów poszukują inwestorów gotowych wyłożyć środki w zamian np. za udziały w nowym przedsięwzięciu.