Z raportu organizacji płatniczej wynika też, że duże firmy handlowe wyprzedzają mniejszą konkurencję w przechodzeniu na rynek cyfrowy
Mastercard Economics Institute przygotował raport Shifting Wallets, w którym przeanalizował nawyki zakupowe konsumentów (globalnie) oraz zachodzące w nich zmiany. Badacze przyglądali się temu, na co, gdzie i kiedy klienci wydają pieniądze. Wiedza ta może ułatwić wskazanie kierunku, w którym zmierza rynek.
Na co klienci wydają pieniądze? Z badania wynika, że w ciągu roku globalnie wzrosły wydatki na wizyty w restauracjach i to aż o 25 proc. W tym samym czasie wzrost wydatków na jedzenie wyniósł 14 proc. Należy to oczywiście tłumaczyć rosnącą inflacją. Istotne jest to, że w porównaniu z rokiem 2019 (czas przed pandemią) o 70 proc. wzrosły wydatki na zakupy spożywcze online. W tym samym czasie wydatki na zakupy w sklepach stacjonarnych wzrosły o 25 proc.
Na znaczeniu zyskały także podróże: w ujęciu globalnym liczba rezerwacji lotów komercyjnych w trakcie tegorocznego lata była o 15 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2019 roku. Na świecie te wzrosty napędzane są przez loty krótkodystansowe, w Polsce też rośnie ich popularność (wzrost o ponad 40 proc.). Warto jednak odnotować, że jeszcze większy skok nastąpił nad Wisłą w segmencie dalekich podróży: w sierpniu 2022 takich rezerwacji było o 150 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2019 roku,
Z badania Mastercarda wynika też, że duże firmy handlowe wyprzedzają mniejszą konkurencję w przechodzeniu na rynek cyfrowy. W sierpniu sprzedaż e-commerce tych pierwszych wzrosła o 66 proc., a drugich o 27 proc. w porównaniu do 2019 roku. Rozbieżność ta jest szczególnie widoczna w bardziej rozwiniętych gospodarkach. Szybciej względem dużej konkurencji rynku rosną natomiast małe firmy świadczące usługi online (m.in. korepetycje, doradztwo podatkowe).
Raport pokazał także, że zanikają różnice w zakresie wydawania pieniędzy w określone dni tygodnia. Przyczyniły się do tego praca zdalna oraz wzrost znaczenia usług cyfrowych. W efekcie w skali globalnej ok. 5 proc. całkowitych wydatków weekendowych w centrach handlowych przesunęło się na inne dni tygodnia. Podobnie jest z rozrywką: w Polsce udział wydatków na kino w piątki spadł o 1,7 proc, podczas gdy w poniedziałki wzrósł o 0,8 proc. względem 2019 roku.