Największy wpływ na wybór platformy zakupowej ma cena – wskazuje na nią ponad połowa Polaków
Blisko trzech na czterech Polaków robi zakupy w marketplace’ach – tak wynika z badania "Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce" zrealizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku. Niekwestionowanym liderem tego rynku pozostaje Allegro – prawie 90 proc. respondentów wskazało, że najczęściej wybiera właśnie rodzimą platformę zakupową.
Marketplace to inne określenie na platformę zakupową, czyli stronę internetową łączącą wielu sprzedawców z klientami. Przykładem jest wspomniane już Allegro, które ma ambicje, by wyjść poza nasz rynek. W tym celu podmiot przejmuje innych graczy w regionie i nawiązuje partnerstwa z firmami logistycznymi – ostatnim przykładem jest czeska Packeta. Uruchomiono też serwis Allegro.com, na którym znaleźć można oferty w języku angielskim, a płatności realizuje się w euro.
Z przywołanego badania jasno wynika, że konkurencja mocno ustępuje Allegro pod względem popularności. Na Olx, które znalazło się na drugim miejscu w zestawieniu najczęściej wybieranych serwisów, wskazało 41 proc. respondentów. Niewiele gorszy wynik (40 proc.) miał Empik. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Aliexpress (26 proc.) oraz Zalando (25 proc.). Co ciekawe, na Amazona wskazało zaledwie 18 proc. badanych – więcej wybrało np. e-obuwie (19 proc.).
Solidny wynik osiągnęła platforma Shopee (27 proc.), ale w kolejnym badaniu nie będzie ona już brana pod uwagę – kilka tygodni temu azjatycki gracz e-commerce ogłosił, że opuszcza nasz rynek i tym samym zamyka europejski rozdział swojej działalności. Marketplace wystartował w Polsce we wrześniu 2021 roku i zasłynął m.in. często emitowanymi, charakterystycznymi reklamami, którym towarzyszyły darmowa dostawa oraz atrakcyjne ceny.
To właśnie ceny decydują o wyborze serwisu zakupowego – na ten aspekt wskazało ponad 50 proc. respondentów. Zwracały na niego uwagę najczęściej osoby między 50 a 59 rokiem życia, zarabiające od 5 tys. zł do niespełna 7 tys. zł. na rękę. O wyborze decydują także pozytywne doświadczenia zakupowe (27 proc.) oraz promocje i rabaty (24 proc.). Ta kwestia interesuje przede wszystkim trzydziestolatków.