Zgodnie z danymi Ministerstwa Rozwoju pilotażowe wdrożenie POS-ów w administracji publicznej objęło 115 urzędów
Pilot, o którym mowa, to projekt realizowany przez KIR pod okiem resortu rozwoju. Z uzyskanych w ministerstwie danych wynika, że na koniec października umowy na udział w pilocie podpisało 115 urzędów, z czego terminale zainstalowano w 106 lokalizacjach, a pierwsze transakcje przeprowadzono w 69 placówkach. Łącznie w ramach pilota ośmiu operatorów terminali zainstalowało 130 POS-ów.
Przeczytajcie także: Spadła liczba oszustw wykonanych przy pomocy kart
Natomiast statystyki na temat liczby transakcji bezgotówkowych zrealizowanych w ramach pilota na razie nie zwalają z nóg. MR podaje, że wykonano ich łącznie 2131, a ich wartość wyniosła ponad 373 tys. zł. To oznacza, że średnia wartość transakcji wyniosła 175 zł. Ministerstwo uważa jednak, że prawdziwą skalę zainteresowania płatnościami bezgotówkowymi w urzędach pokaże I kw. przyszłego roku, na który przypada szczyt płatności podatków.
A ja szczerze mówiąc nawet w przyszłym kwartale nie spodziewałbym się nagłego wyskoku liczby transakcji kartami czy telefonami w urzędach biorących udział w pilocie. Jak się domyślam, wybrano do niego takie lokalizacje, w których wcześniej płatności bezgotówkowe nie były mile widziane. Bez zakrojonej na szeroką skalę akcji informującej o tym, że sytuacja właśnie się zmieniła, miną co najmniej kwartały nim wiedza o tym zagości w lokalnych społecznościach. Efekty wdrożenia należałoby więc oceniać w dłuższym terminie.
Przeczytajcie także: Coraz łatwiej za mandat zapłacić kartą
Tymczasem pilotaż, który pierwotnie zdaje się właśnie miał się zakończyć, został przedłużony do końca marca przyszłego roku. Domyślam się, że do tego czasu resort rozwoju chce wypracować docelową formułę finansowania sieci akceptacji w urzędach. Już wiadomo, że banki i organizacje płatnicze na zasadzie pro publico bono zrezygnowały z większości swoich dochodów z tytułu rozliczenia transakcji w administracji publicznej. Z tego co wiem jednak, w cennikach organizacji odpowiednie zmiany jeszcze nie nastąpiły. Wciąż nie wiadomo też, kto sfinansuje zakup samych terminali płatniczych instalowanych w urzędach.