W całym 2016 roku przez system KIR-u rachunek zmieniło o ponad 10 proc. więcej klientów niż w najlepszym dotąd 2015 r.
Z udostępnionych przed chwilą statystyk wynika, że w ub. roku wniosek o przeniesienie konta między bankami za pośrednictwem systemu zarządzanego przez KIR złożyły 40822 osoby. To niemal o 11 proc. więcej niż w roku 2015, kiedy osób takich było 36885. A przypomnę, że już tamten wynik był dwukrotnie lepszy od poprzedniego rekordu zanotowanego w 2013 r., kiedy wniosków było ok. 18,1 tys.
Przeczytajcie także: Tak się zakłada konto w banku N26
Z danych KIR wynika ponadto, że najlepszym ubiegłorocznym kwartałem dla Ogniva w kontekście wykorzystania go do zmiany banku był okres między kwietniem a czerwcem. Wówczas wnioski o przenosiny rachunku za jego pośrednictwem złożyło 14,5 tys. osób. W IV kw. tego rodzaju było ich znacznie mniej, bo tylko ok. 7,6 tys.
Rys. KIR
Próbując wyjaśnić zwiększenie zainteresowania zmianą banku przez Ognivo zapewne trzeba by wskazać liczne ostatnio podwyżki opłat i prowizji za podstawowe usługi finansowe, takie jak posiadanie konta czy używanie karty debetowej. Trzeba jednak pamiętać, że osoby, które przenoszą rachunek przez Ognivo to nie wszyscy klienci zmieniający bank. Druga grupa to ci, którzy robią to samodzielnie, tzn. otwierają konto w nowym banku a w starym zamykają. Ile jest takich osób? Niestety nie wiadomo.
Przeczytajcie także: Duże zmiany na rachunkach w ING, już od marca
Moduł służący przenoszeniu rachunków bankowych w systemie Ognivo został wdrożony przez KIR w 2010 r. Polska to pierwszy kraj w Unii Europejskiej, który udostępnił tę usługę w sposób elektroniczny. Dzięki ograniczeniu zaangażowania klienta do minimum, przenoszenie rachunku w banku korzystającym z usługi Ognivo jest proste i szybkie. Wystarczy złożyć dyspozycję zamknięcia konta i przeniesienia danych do nowego banku.
Przenosiny dotyczą salda, zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku oraz przekazania informacji o dokonanej zmianie odpowiednim instytucjom, np. urzędowi skarbowemu czy ZUS. Jak podkreśla KIR, wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, do którego przenoszony jest rachunek. Cały proces zajmuje kilka dni i nie wymaga już udziału klienta. Usługa jest rekomendowana przez Związek Banków Polskich, ale warto pamiętać, że należy do katalogu usług opcjonalnych.