Ministerstwo Cyfryzacji pochwaliło się, że w niecałe pół roku od umożliwienia zakładania PZ przez bankowość elektroniczną skorzystało z tego 100 tys. osób
Profil Zaufany to narzędzie, które umożliwia identyfikację obywatela w kontaktach z administracją publiczną w internecie. Do niedawna, aby móc z niego w pełni korzystać, należało udać się np. do urzędu skarbowego albo na pocztę, bo tylko poprzez osobiste okazanie dowodu osobistego można było aktywować PZ. To nie zdawało egzaminu, bo po kilku latach funkcjonowania takiego rozwiązania skorzystało z niego ok. pół miliona osób, z tego większość stanowili urzędnicy.
Od jesieni ubiegłego roku PZ można aktywować za pośrednictwem bankowości internetowej. Usługę taką świadczą obecnie trzy banki, a więc PKO, Millennium i ING. Jak podało wczoraj Ministerstwo Cyfryzacji, za pośrednictwem serwisów transakcyjnych wymienionych wyżej instytucji PZ aktywowało już ponad 100 tys. klientów banków.
Lista czynności, jakie za pomocą PZ można wykonać, jest na razie ograniczona. MC zapowiada jednak, że będzie ją konsekwentnie rozszerzać. Wkrótce kierowcy będą mogli w ten sposób np. sprawdzać liczbę punktów karnych otrzymanych od drogówki. Natomiast już dziś można przy pomocy PZ np. składać wniosek o wydanie dowodu osobistego czy rozliczenie podatku przez urząd skarbowy.
Tymczasem 8 kwietnia wejdą w życie zmiany w funkcjonowaniu PZ ważne dla osób, które założyły go w tradycyjny sposób, a więc poprzez wizytę np. w urzędzie skarbowym. Otóż tylko do 7 kwietnia będą mogły odbierać hasła jednorazowe wysyłane pocztą elektroniczną. Później hasła będą docierać na wskazany numer telefonu komórkowego za pomocą wiadomości SMS. W związku z tym osoby, które nie mają powiązanego numeru komórki z PZ powinny to zmienić poprzez swoje konto w serwisie pz.gov.pl. Jeśli nie zrobią tego do 7 kwietnia, będą musiały udać stawić się na poczcie albo w urzędzie i tam dokonać koniecznej zmiany.