To już czwarte miasto w Polsce, które wprowadza system biletowy oparty o bankowe karty zbliżeniowe
Rybnik jest kolejnym miastem w Polsce, które postanowiło zrewolucjonizować system poboru opłat za podróże komunikacją miejską, wzorując się na podobnym rozwiązaniu funkcjonującym w Londynie. Od dziś w wybranych autobusach kursujących po Rybniku istnieje możliwość dokonywania płatności za przejazd bezpośrednio za pomocą karty płatniczej Mastercard i Visa oraz telefonu komórkowego wyposażonego w moduł NFC i cyfrowe karty.
Przeczytajcie także: Łódź też chce być jak Londyn
Obsługa pasażerska w nowym modelu będzie bardzo prosta. Jedynym zadaniem pasażera będzie wybranie na ekranie kasownika odpowiedniej taryfy i zbliżenie do niego karty płatniczej lub telefonu. Nic nie zostanie wydrukowane, ani nie będzie kasowane – w trakcie kontroli wystarczy zbliżyć kartę bankową do urządzenia kontrolera, by ten na swoim ekranie zobaczył przypisany do niej wirtualny bilet.
Za realizację tego systemu odpowiedzialne są spółki MCX Systems oraz R&G. Przypomnę, że obie firmy wdrożyły już podobny model poboru opłat za komunikację miejską w Świebodzicach, gdzie funkcjonuje on od początku ubiegłego roku. Natomiast wdrożenie w Rybniku to pierwszy etap większego projektu, którego celem jest całkowita reorganizacja systemu transportu publicznego w tym śląskim mieście.
Przeczytajcie także: Dlaczego Świebodzice są jak Londyn
Jak mówią przedstawiciele władz Rybnika, docelowo płatności za przejazdy autobusami będą funkcjonować w modelu check in – check out. Oznacza to, że pasażer będzie zbliżał kartę do kasownika przy wejściu do pojazdu oraz przy jego opuszczaniu. Umożliwi to wnoszenie opłat za faktyczny czas podróży oraz ułatwi przesiadki. W przyszłości ma to pozwolić też na zastąpienie kartami bankowymi wydawanej obecnie przez miasto e-Karty miejskiej. Pasażerowie, którzy się na to zdecydują będą mieć jeden plastik w portfelu mniej i nie będą musieli pamiętać o zasilaniu e-Karty przelewem bankowym.
Grzegorz Wojtenko, prezes MCX Systems podkreśla, że rybnicki projekt będzie pierwszym w Polsce wdrożeniem systemu opłat za komunikację w modelu check in- check out. Natomiast polskich miast, które chcą się pod tym względem wzorować na Londynie, jest więcej. Konkurencyjne rozwiązanie dla systemu oferowanego przez MCX Systems i R&G oferuje Mennica Polska, która wdrożyła je w Jaworznie i prowadzi testy w Łodzi.