Spółka, która zarządza biznesem kartowym kilku banków, opracowuje dla nich system sprzedaży kart przedpłaconych
Wielu użytkownikom kart nazwa First Data Polska pewnie niewiele mówi. Szerszemu gronu osób firma ta może być bardziej znana z marki PolCard, której jest właścicielem. Pod tą nazwą oferuje terminale do przyjmowania płatności kartami w sklepach – jest jednym z największych na polskim rynku agentów rozliczeniowych.
Ale FDP zajmuje się również organizacją biznesu kartowego wielu banków, m.in. Aliora, Euro Banku czy Getin Noble Banku. Każda płatność czy podjęcie gotówki z bankomatu kartą wydaną przez jeden z tych banków, przechodzi przez system FDP.
Przeczytaj także: BZ WBK stawia na karty kredytowe. Klienci mniej...
Z moich informacji wynika, że część z tych banków chciałaby sprzedawać swoim klientom karty typu pre paid. Póki co nie może tego robić, bo możliwości takich nie oferuje im FDP. Wkrótce ma to się zmienić. Biuro prasowe FDP potwierdziło, że na początku przyszłego roku banki z nim współpracujące dostaną możliwość oferowania kart przedpłaconych.
Tego rodzaju instrument umożliwia płatności w sklepach stacjonarnych, internetowych czy transakcje gotówkowe tak samo, jak karty debetowe czy kredytowe. W przeciwieństwie do nich nie jest jednak połączony z rachunkiem osobistym, firmowym czy kredytowym a z kontem technicznym.
Aby móc nim płacić, trzeba to konto najpierw zasilić przelewem bankowym. To bezpieczne rozwiązanie, bo kartą przedpłaconą nie można wydać więcej niż się ma na powiązanym z nią i oddzielnie zasilanym koncie. Nawet więc jeżeli zostanie skradziona, albo przestępcy pozyskają dane umożliwiające im dokonanie płatności w internecie, straty są ograniczone do wartości zasilenia.
Przeczytaj także: ING Bank Śląski oddaje część bankomatów
Wydawnictwo kart przedpłaconych wciąż jest u nas skromne. Myślę że banki mogą ich sprzedawać nie więcej niż kilkadziesiąt tysięcy kwartalnie. W ostatnim czasie jednak jest o nich coraz głośniej.
Spadek przychodów z transakcji kartami debetowymi i kredytowymi zachęca banki do szukania nowych pomysłów na biznes kartowy. Pre paidy są jednym z nich a kolejne banki wprowadzają do oferty nowe produkty przedpłacone. Świeżym przykładem takiego działania może być choćby wprowadzenie do sprzedaży papierowych kart pre paid przez BZ WBK. Bank dystrybuuje je za pośrednictwem firmy PayUp w sklepach kilku sieci franczyzowych, m.in. w Delikatesach Centrum, Lewiatanach, Groszkach czy Euro Sklepach.