Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
No nareszcie. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach już możecie zdobyć online. Choć nie jest to łatwe

Nową usługę uruchomiły właśnie ministerstwa finansów oraz przedsiębiorczości i technologii

Jeżeli prowadzicie własną firmę i kiedykolwiek staraliście się o większy kredyt albo leasing, na pewno musieliście zdobyć parę kwitów, w tym zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS-u oraz w podatkach. Oznaczało to, że musieliście osobiście stawić się w dwóch urzędach, aby złożyć wnioski o te dokumenty, a następnie wybrać się tam jeszcze raz, aby je odebrać. Od pewnego czasu ZUS umożliwia już składanie i odbieranie wniosków online. Do urzędu skarbowego wciąż musieliście się fatygować. Ale teraz to już nieaktualne.

Ministerstwo Finansów poinformowało właśnie, że wspólnie z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii uruchomiło nową usługę, dzięki której wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu złożycie do urzędu skarbowego, a następnie odbierzecie dokument online. Niestety, proces nie jest intuicyjny, a w serwisie biznes.gov.pl, za pośrednictwem którego można go przejść, nie znalazłem na jego temat informacji. Oznacza to, że osoba, która skądinąd nie wie o takiej możliwości, może mieć problemy z prawidłowym złożeniem wniosku. Sam zresztą nie mam pewności, czy testując usługę, złożyłem go tak jak trzeba. Ale po kolei.

Przeczytajcie także: Już aktywujecie Profil Zaufany przez bank

Aby skorzystać z nowego rozwiązania, trzeba mieć potwierdzony (na przykład przez rachunek w banku) Profil Zaufany i konto na portalu biznes.gov.pl. Już samo zakładanie PZ z wykorzystaniem bankowości elektronicznej mogłoby być łatwiejsze. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj. Natomiast jeśli PZ już macie, będziecie musieli połączyć go z kontem na biznes.gov.pl - służy do tego specjalny przycisk na tym portalu. Dopiero wówczas będziecie mogli złożyć wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach. Problem w tym, że takiego wniosku na biznes.gov.pl nie ma.

Jak Ministerstwo Finansów instruuje przedsiębiorców w swoim komunikacie, w celu uzyskania dokumentu poświadczającego brak zaległości w podatkach lub stwierdzającego ich wysokość należy posłużyć się tzw. pismem ogólnym. Najwyraźniej więc, aby szybko wprowadzić usługę wybrano drogę na skróty. I może nawet nie jest to zły pomysł. Pytanie tylko skąd użytkownik portalu biznes.gov.pl, który nie przeczytał komunikatu na stronie resortu finansów, ma wiedzieć, że istnieje możliwość złożenia wniosku o takie zaświadczenie?

Przeczytajcie także: Kolejne zmiany w serwisie iPKO

Ponadto instrukcja składania pisma ogólnego na stronie biznes.gov.pl jest nieprecyzyjna. Nie podpowiada więc, jaki tytuł wniosek powinien mieć oraz co zawierać ma jego treść. Ponadto sugeruje konieczność podpięcia załączników (nie wiadomo jakich) a po wysłaniu wniosku nie informuje, ile czasu trzeba będzie czekać na odpowiedź urzędu. W związku z tym dziś mogę Wam napisać, że wniosek złożyć się da, ale czy jest to skuteczne, jeszcze nie wiem – czekam na swoje zaświadczenie. Na szczęście istnieje opcja odebrania go drogą elektroniczną. Jak tylko dokument otrzymam, zaktualizuję tekst.

Podsumowując trzeba napisać, że dobrze iż władze skarbowe wreszcie umożliwiły składanie wniosków o zaświadczenia drogę elektroniczną. Ale nad wygodą korzystania z tej nowej usługi koniecznie muszą jeszcze popracować. Bo w obecnym jej kształcie wielu przedsiębiorców, którzy potencjalnie chcieliby z niej skorzystać, wciąż odwiedzać będzie urząd skarbowy osobiście.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies