Nowy pomysł Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego ma pomóc małym biznesom w obniżeniu kosztów obsługi transakcji kartami bankowymi
Chociaż interchange, czyli prowizja od płatności kartami, jaką właściciele sklepów odprowadzają za pośrednictwem operatorów terminali do banków, została obniżona już pół roku temu, do dziś wielu handlowców tego nie odczuło.
Powód jest dość prosty. O ile banki i organizacje płatnicze zostały zobowiązane do zmniejszenia interchange ustawą, o tyle operatorzy terminali już nie. Tylko ich dobrej woli pozostawiono decyzję o skali oraz terminie przeniesienia obniżki na swoich klientów, czyli na punkty handlowo-usługowe. Nie trzeba nikogo przekonywać, że odwlekanie tego jest im na rękę, bo każdy miesiąc zwłoki to więcej pieniędzy na ich rachunkach.
Przeczytaj także: mPos w Super Pharmie na razie się nie sprawdził
FROB chce to zmienić, ale nie przymuszając operatorów terminali do natychmiastowej obniżki prowizji, tylko prezentując ich ofertę. Liczy na to, że dzięki temu właściciele sklepów, którzy dziś płacą dużo za obsługę kart, po zapoznaniu się z ofertą różnych firm na rynku, albo wymuszą obniżkę cen na swoim dostawcy terminala, albo zmienią go na innego – tańszego.
W tym celu fundacja buduje bazę informacji na temat ofert poszczególnych operatorów terminali na polskim rynku. Baza powstaje na podstawie ankiet rozesłanych do operatorów. W ankiecie zawarte są dość szczegółowe pytania na temat zakresu oferowanych usług oraz ich cen. Na stronie FROB pojawiła się właśnie pierwsza edycja zestawienia. Powstała na podstawie odpowiedzi jakie operatorzy przysłali fundacji. Można ją znaleźć tutaj.
Przeczytaj także: Karta bankomatowa wróciła na polski rynek
Niestety, na ankiety odpowiedziało jedynie czterech z nich, czyli First Data Polska, Elavon, Polskie ePłatności oraz PayTel. W dodatku część z przesłanych informacji dotyczących głównie cen, przedstawia ograniczoną wartość. Z odpowiedzi w stylu opłata ustalana indywidualnie niewiele bowiem wynika.
Robert Łaniewski, prezes FROB zapewnia jednak, że jest już po rozmowach z przedstawicielami wielu operatorów terminali, którzy zadeklarowali przesłanie odpowiedzi na ankiety do kolejnej edycji zestawienia, która ma się ukazać w październiku.