Jeżeli korzystacie ze SkyCash, mPay czy innej aplikacji do płatności zdalnych, nie musicie obawiać się o bezpieczeństwo zgromadzonych tam pieniędzy, nawet jeżeli utracicie smartfona. O ile odpowiednio zareagujecie
Wielu moich znajomych dostrzega zalety aplikacji mobilnych, ale wciąż płaci gotówką za parkowanie w mieście czy jednorazowe bilety na autobus. Dlaczego? Znajomi obawiają się, że jeśli stracą telefon, to razem z nim także pieniądze przesłane na konto aplikacji.
Tymczasem obawy te są bezzasadne, pod warunkiem przestrzegania kilku zasad korzystania z aplikacji płatniczych i smartfona w ogóle. Oto moim zdaniem najważniejsze z nich.
Chrońcie telefon hasłem
Wiem, że konieczność wpisywania PIN-u lub przeciągania „wężyka” za każdym razem, gdy sięgacie po komórkę, jest niewygodna. Ale nie możecie pozwolić sobie na to, by przypadkowa osoba, która wejdzie w posiadanie Waszego urządzenia, miała swobodny dostęp do wszelkich zgromadzonych na nim danych.
Oczywiście sprawni hakerzy bez trudu poradzą sobie z pokonaniem takiej zapory jak blokada telefonu. Trwa to jednak chwilę, co daje Wam czas na inne działania zmierzające do zapobieżenia skutkom kradzieży smartfona.
Nie zapisujcie kodu karty w telefonie
Wiele aplikacji płatniczych umożliwia wykonywanie transakcji bezpośrednio w ciężar rachunku karty bankowej. W tym celu kartę musicie podpiąć do konta aplikacji, a każdą transakcję autoryzować kodem zabezpieczającym z rewersu plastiku. Nie zapisujcie go ani na urządzeniu ani w notatkach smartfona. Zapamiętajcie go tak samo, jak PIN do karty.
Jeżeli chcecie jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo, możecie wyrobić sobie kartę przedpłaconą i to ją podpiąć do aplikacji. Następnie rachunek karty będziecie zasilać niewielkimi kwotami. W razie kradzieży wystawicie na ryzyko jedynie niewielkie środki znajdujące się na rachunku karty pre paid.
W razie utraty telefonu zablokujcie kartę SIM
Konta najpopularniejszych aplikacji płatniczych, takich jak SkyCash czy mPay, nie są połączone z urządzeniem mobilnym, tylko z numerem telefonu. W razie kradzieży komórki pierwszą rzeczą jaką powinniście zrobić, jest zablokowanie karty SIM u operatora telekomunikacyjnego. W ten sposób spowodujecie nie tylko to, że złodziej nie będzie mógł z Waszego numeru zadzwonić, ale nie będzie także mógł skorzystać z pieniędzy pozostających na koncie aplikacji. Podobnie zresztą jak z produktów, np. biletów, zakupionych przez Was wcześniej za jej pomocą.
Gdy otrzymacie duplikat karty SIM i włożycie ją do nowego urządzenia, będziecie mogli ponownie zainstalować aplikację płatniczą, na której wciąż znajdować się będą Wasze pieniądze oraz zakupione bilety. Gdyby się nie pojawiły, powinniście zgłosić ten fakt w biurze obsługi klienta operatora swojej aplikacji.
Zmieńcie hasło logowania i PIN aplikacji
Po przygodzie z utratą telefonu najlepiej zmieńcie również hasło logowania do aplikacji płatniczej oraz hasło do autoryzacji transakcji. Możecie to zrobić bezpośrednio w aplikacji zainstalowanej na nowym urządzeniu lub, jeżeli jeszcze nie macie nowego telefonu, w serwisie internetowym operatora płatności mobilnych. Poprzez serwis internetowy możecie również przelać środki z konta aplikacji na inne konto, np. małżonka czy znajomego, lub na swój rachunek bankowy.