Nowe zasady wprowadzane przez organizację płatniczą dotyczą tylko dóbr materialnych a nie cyfrowych, takich jak abonamenty w serwisach streamingowych
Media internetowe w Polsce obiegła wczoraj informacja, że Mastercard, jedna z dwóch największych na polskim rynku organizacji płatniczych, wprowadza od kwietnia tego roku zmiany do swojego regulaminu, które będą mieć znaczenie dla użytkowników serwisów streamingowych. Wedle tych doniesień nowe zasady nie pozwalają na automatyczne odnowienie subskrypcji zamówionej na próbę. Okazuje się jednak, że to nieprawda.
Jak może wiecie obecnie najwygodniejszym sposobem opłacania abonamentów w takich serwisach jak Netflix, Showmax czy Spotify jest powiązanie z założonym tam kontem użytkownika jego karty bankowej. Dzięki temu oraz usłudze rekurencyjnej należności za subskrypcję pobierają się same w określonych terminach z rachunku karty. Należy przy tym pamiętać, że większość serwisów streamingowych oferuje nowym klientom darmowy okres próbny, ale aby z niego skorzystać, należy podać dane swojej karty. Po bezpłatnym okresie uruchamiany jest automatycznie abonament płatny.
I właśnie takie automatyczne przejście z darmowej na płatną usługę ma zablokować nowy regulamin Mastercarda. Jak jednak wyjaśnia biuro prasowe organizacji w Polsce, nowe reguły dotyczą tylko dóbr materialnych, takich jak np. znana za granicą usługa polegająca na regularnych, comiesięcznych przesyłkach określonych produktów, np. maszynek do golenia. Klient składa raz zamówienie, za które płaci kartą. Następnie w określonych odstępach czasu dostaje nową maszynkę. Nie musi więc pamiętać o wkładaniu jej do koszyka podczas zakupów w hipermarkecie a płatność jest automatycznie pobierana z jego karty.
Tymczasem tego rodzaju usług nie ma na razie na polskim rynku, ja przynajmniej nie potrafię w tym momencie sobie ich przypomnieć. Nowe reguły wprowadzane właśnie przez Mastercarda, choć formalnie dotyczą także polskiego rynku, niczego więc nie zmieniają. Nie dotyczą bowiem powszechnych w Polsce abonamentów na dobra cyfrowe, takie jak serwisy streamingowe.