Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Apple Pay w Polsce. Liczba użytkowników nadal rośnie, ale już nie tak szybko jak wcześniej

To wnioski na podstawie danych udostępnionych przez BNP Paribas

Ze względu na umowy z amerykańskim producentem telefonów banki z Polski w zasadzie nie chwalą się statystykami dotyczącymi Apple Pay. Trudno dowiedzieć się więc, jak dużo klientów korzysta z tego rozwiązania i jak często za jego pomocą płacą. Jeden bank, a konkretnie BNP Paribas, co kwartał uchyla jednak rąbka tajemnicy i część danych upublicznia, dzięki czemu rzuca nieco światła na adaptację Apple Pay na polskim rynku. Tak jest i teraz, gdy udało mi się uzyskać nieco informacji na temat tego, jak jego klienci korzystali z Apple Pay i Google Pay w I kw. bieżącego roku.

Przeczytajcie także: Połowa bankowców chce kooperować z fintechami

Jak więc wynika z danych BNP Paribas, spośród wszystkich jego klientów korzystających ze zbliżeniowych płatności mobilnych użytkownicy Apple Pay stanowili na koniec marca 59 proc. a Google Pay – 41 proc. To delikatna zmiana w porównaniu z grudniem 2018 r., gdy płacących iPhone’ami było 58 proc. Natomiast we wrześniu ubiegłego roku użytkownicy Apple Pay stanowili 51 proc. wszystkich korzystających ze zbliżeniowych płatności mobilnych w BNP Paribas. W ubiegłym kwartale udział użytkowników Apple Pay nadal więc rósł, ale już nie tak szybko jak zaraz po wdrożeniu. Przypomnę, że BNP Paribas był w grupie dziewięciu banków z Polski, które jako pierwsze udostępniły Apple Pay w czerwcu ubiegłego roku.

Co ciekawe pod względem liczby transakcji mobilnych użytkownicy Google Pay zaczęli gonić korzystających z Apple Pay. W I kw. płatności zbliżeniowe telefonami z systemem Android stanowiły 40 proc., co oznacza wzrost udziału o 2 pkt. proc. W grudniu płatności Google Pay stanowiły bowiem 38 proc. Natomiast we wrześniu ub. roku – 45 proc. Wygląda więc na to, że transakcyjność charakterystyczna dla obu systemów płatniczych, po wcześniejszych wahaniach, zaczyna się wyrównywać, co znaczy, że zarówno użytkownicy Apple Pay jak i Google Pay wykonują podobną liczbę płatności mobilnych.

Przeczytajcie także: Nowy smartwatch do płatności Garmin Pay

Natomiast wciąż utrzymuje się dość wysoka przewaga Apple Pay pod względem średniej wartości transakcji. W I kw. bieżącego roku użytkownicy tego systemu wydawali za jego pomocą średnio 63 zł, podczas gdy klienci korzystający z Google Pay – 46 zł. W ostatnim kwartale było to odpowiednio 74 zł i 52 zł. Średnia wartość transakcji zaczęła więc spadać po wcześniejszych wzrostach. Przypomnę, że w III kw. ubiegłego rok użytkownicy Apple Pay wydawali średnio 54 zł a Google Pay – 39 zł.

Jeżeli więc można by dane z jednego tylko banku ekstrapolować na cały rynek, można by stwierdzić, że początkowo liczba użytkowników Apple Pay w Polsce, a więc także ich udział wśród wszystkich klientów płacących mobilnie, szybko rosła. To dość zrozumiałe, bo użytkownicy urządzeń z system Android mogli korzystać z płatności mobilnych od wielu miesięcy, podczas gdy posiadacze iPhone’ów dopiero dostali taką możliwość i wielu z nich szybko aktywowało usługę. Wygląda też na to, że teraz udziały obu systemów zarówno pod względem liczby użytkowników jak i transakcji, zaczynają się stabilizować.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies