Mieszkańcy polskich miast uważają, że usługi finansowe zostały już wystarczająco ucyfrowione i teraz przychodzi pora na inne branże, jak edukacja czy opieka zdrowotna
Mastercard opublikował dziś wyniki badania dotyczącego m.in. popularności nowoczesnych usług finansowych, w tym płatniczych. Zostało przeprowadzone równolegle na kilkunastu europejskich rynkach, w tym w Polsce. Okazało się, że w korzystaniu z takich rozwiązań jak płatności mobilne czy bankowe aplikacje na smartfonach, klienci banków z Polski należą do europejskich liderów.
Mastercard podaje więc, że przeszło 80 proc. respondentów z Polski korzysta z bankowości online. To dużo, ponieważ średnia dla regionu wynosi 63 proc. Prawie dwie trzecie ankietowanych Polaków używa bankowości mobilnej (średnia wyniosła 52 proc.). Ponad połowa rodzimych konsumentów (52 proc.) korzysta też z różnych form płatności mobilnych. Dla sąsiadów wskaźnik ten utrzymuje się na poziomie 40 proc. Po mobilne usługi płatnicze sięga się w Polsce średnio prawie 10 razy w miesiącu, podczas gdy wynik dla regionu wynosi 5,4. Gdyby ankietowani Polacy nie mogli używać karty i gotówki, 60 proc. z nich wskazało na telefon jako na alternatywę.
Cyfrowe zaawansowanie nie przejawia się wyłącznie za sprawą korzystania ze smartfonów – 15 proc. respondentów posiada tzw. wearables (smart zegarki i opaski) umożliwiające płatności. Już przeszło co czwarty konsument (27 proc.) chciałby płacić przy użyciu tego rodzaju urządzeń ubieralnych.
Badaniem Mastercarda objęto także podejście konsumentów do e-commerce. Zakup internetowe robi ponad dwie trzecie (68 proc.) respondentów z Polski, a przynajmniej raz w tygodniu kupuje w sieci 37 proc. badanych. Co ciekawe, wciąż zdecydowanie więcej Polaków robi zakupy przy użyciu laptopa (78 proc.) niż sprzętu mobilnego (22 proc.). Autorzy badania dowodzą, że zdaniem ankietowanych takie obszary jak zakupy czy finanse zostały już odpowiednio "ucyfrowione". Teraz innowacje oczekiwane są w edukacji, służbie zdrowia i transporcie publicznym.
Badanie zlecone przez Mastercard zostało zrealizowane przez Ipsos na 13 europejskich rynkach. Przeprowadzono je metodą wywiadów internetowych, na grupie ubankowionych mieszkańców miast w wieku 20-50 lat.