W minionym kwartale w porównaniu z poprzednim okresem liczba transakcji kartami w polskich sklepach internetowych zmniejszyła się o ok. 800 tys.
Kilka dni temu Narodowy Bank Polski opublikował statystyki dotyczące polskiego rynku kart w III kw. 2019 r. W serwisie cashless.pl mogliście w związku z tym przeczytać już o liczbie kart zaraportowanych przez banki na koniec września, o rozwoju sieci bankomatów oraz terminali płatniczych. Dziś natomiast chciałbym zwrócić Waszą uwagę na dane dotyczące popularności kart płatniczych w internecie.
Otóż z danych banku centralnego wynika, że w okresie od lipca do września Polacy zapłacili kartami w internecie 69,9 mln razy i wydali w ten sposób 9,7 mld zł. To o 1,9 mln więcej transakcji niż w II kw. bieżącego roku, a ich wartość była o ok. 700 mln zł wyższa. Statystyka wygląda jednak gorzej, jeśli weźmie się pod uwagę wydatki zrealizowane w polskich sklepach internetowych. W III kw. był ich 28,1 mln a ich wartość sięgnęła 3,3 mld zł. W porównaniu z kwartałem wcześniej liczba transakcji zmniejszyła się o o ok. 800 tys. sztuk a ich wartość – o 100 mln zł.
Na pewno część tego spadku można zrzucić na karb sezonowości. Miesiące wakacyjne charakteryzują się często mniejszą aktywnością klientów w zakresie internetowych zakupów. Niemniej trzeba pamiętać, że w tym samym czasie liczba transakcji internetowych konkurencyjnym Blikiem wzrosła. Przypomnę, że w III kw. "blikowicze" wykonali 39,5 mln transakcji w internecie. To ponad dwa razy więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, gdy transakcji Blikiem w internecie odnotowano 17,5 mln.
Wydaje się zatem, że aby popularność kart w internecie rosła, potrzebne są nowe rozwiązania, które zwiększą wygodę korzystania z tego instrumentu i pozwolą mu konkurować z alternatywnymi narzędziami. Takim rozwiązaniem może okazać się nowy standard płatności online, zwany SRC (Secure Remote Commerce). Umożliwi on bezpieczne zapamiętanie danych karty, co pozwoli uniknąć wpisywania ich przy każdej płatności. Ma być wygodniejszy niż znane cyfrowe portfele takie jak Masterpass czy Visa Checkout. Obie organizacje już zdecydowały, że w najbliższej przyszłości przeniosą ich użytkowników do SRC. Więcej na ten temat w tekście Mastercard też zrezygnuje z własnego cyfrowego portfela. Masterpass podzieli los Visa Checkout.