Czatbot autorstwa firmy ChatForce od grudnia obsługuje klientów należącej do mBanku firmy mFinanse
ChatForce chwali się, że jej czatbot pracujący dla mFinanse to pierwsze w Polsce tego rodzaju rozwiązanie wdrożone przez pośrednika finansowego. Obecnie pomaga wyliczyć zdolność kredytową oraz wysokość raty kredytu mieszkaniowego. Aby to zrobić, zadaje pytania np. o wiek starającego się o finansowanie, wartość nieruchomości czy dochody.
Twórcy czatbota pracującego na profilu mFinanse w komunikatorze Messenger podkreślają, że ich "dziecko" jeszcze się uczy. Ale już potrafi wiele, np. rozpoznawać różne zapisy kwot a polski język jest pod tym względem bogaty. Bo tysiąc złotych można zapisać jako 1000 zł, 1 tys. zł, 1,000 czy 1.000. Ludziom rozpoznanie tych różnych form nie sprawia kłopotu, ale dla czatbota może być wyzwaniem. Dlatego jeśli oprogramowanie nie może sobie z czymś poradzić, wysyła powiadomienie do pracownika mFinanse.
Przetestowałem nowego czatbota, który szybko poradził sobie najpierw z wyliczeniem zdolności kredytowej na podstawie moich deklaracji co do dochodów i wydatków, a następnie obliczył orientacyjną wysokość raty hipoteki. Zauważyłem jednak braki. Mimo, że w czasie jednej sesji prosiłem zarówno o wyliczenie zdolności kredytowej jak i raty, czatbot zadawał dwa razy te same pytania, np. o mój wiek.
ChatForce to spółka, w którą jesienią 2018 roku zainwestował mAccelerator, fundusz stworzony przez mBank. Jednym z pierwszych klientów ChatForce była inna firma z portfela mAcceleratora, czyli CyberRescue. Z kolei mFinanse to jeden z największych w Polsce pośredników finansowych. Spółka ta również znajduje się w grupie mBanku.
Natomiast o ile prawdopodobne jest, że mFinanse są pierwszym pośrednikiem w Polsce oferującym czatbota, to w branży finansowej takie rozwiązania już funkcjonują od jakiegoś czasu. Jednym z nich jest choćby KrEdytka, uruchomiona latem 2017 r. przez Credit Agricole.