Terminal aplikacyjny polskiej spółki Payarto ma trafić na rynek w III kw. bieżącego roku
SoftPOS opracowany przez polską spółkę Payarto został uhonorowany tytułem Best Start Up Innovation – ogłoszono podczas zakończonej w mijającym tygodniu berlinskiej MPE 2020 (Merchant Payments Ecosystem), jednej z największych na świecie konferencji branży płatniczej. Payarto zaprezentowało tam SoftPOS-a umożliwiającego przyjmowanie płatności wymagających autoryzacji kodem PIN na urządzeniu sprzedawcy.
SoftPOS to terminal aplikacyjny instalowany na smartfonie właściciela sklepu czy punktu usługowego. Wystarczy, aby telefon posiadał moduł NFC do komunikacji zbliżeniowej. Przedstawiciele Payarto chwalą się, że ich aplikacja, w przeciwieństwie do niektórych konkurencyjnych, działa na dowolnym telefonie z NFC i Androidem, a nie na urządzeniu wybranej marki. Płatność odbywa się poprzez zbliżenie karty, smartfona lub zegarka z Apple Pay czy Google Pay do telefonu sprzedawcy.
Payarto jest jednym z kilku dostawców SoftPOS-ów. Innym jest kanadyjska firma Mobeewave, której rozwiązanie w Polsce zaimplementowała spółka Polskie ePłatności, czy firma PayCore (wcześniej Cardtek), której terminal aplikacyjny jest wdrażany nad Wisłą przez First Datę. Wszystkie te rozwiązania mają jeden mankament, czyli trudność z akceptacją transakcji wymagających autoryzacji kodem PIN (np. powyżej 50 zł). Brakuje bowiem rynkowych standardów bezpieczeństwa dotyczących zasad przeprowadzania tego typu płatności.
Warto przypomnieć, że kilka dni temu First Data pochwaliła się przeprowadzeniem pierwszej transakcji z wykorzystaniem autoryzacji PIN-em na smartfonie sprzedawcy (transakcja zwana PIN on glass lub PIN on Mobile). Było to możliwe dzięki specjalnemu zezwoleniu udzielonemu na tego typu operacje przez Visę. Z moich informacji wynika, że First Data spodziewa się wkrótce otrzymać podobne zezwolenie od Mastercarda. Obecnie terminal aplikacyjny First Daty testowany jest na polskim rynku, jako pierwszym na świecie.
Tymczasem transakcja przeprowadzona przez Payarto w Berlinie również została zrealizowana na specjalnych warunkach, dopuszczonych przez organizację płatniczą. Przedstawiciele polskiej spółki deklarują, że ich w pełni funkcjonalny SoftPOS, a więc pozwalający na płatności z PIN on glass kartami obu organizacji, powinien trafić na rynek w III kw. 2020 r.