W ciągu pięciu lat użytkownicy Blika zrealizowali 353 miliony transakcji o wartości 47 miliardów złotych
Użytkownicy Blika w 2019 roku wykonali z jego pomocą 220 mln transakcji, z czego aż 156 mln przypadło na płatności w internecie, a 20 mln zrealizowano w terminalach w sklepach stacjonarnych. Ponad 24 mln razy Blikiem wpłacono i wypłacono gotówkę z bankomatów. Przy wykorzystaniu systemu zrealizowano też ponad 16 milionów przelewów P2P na numer telefonu. Istotny dla tych wyników okazał się czwarty kwartał 2019 roku, w którym odnotowano 72 mln transakcji, czyli o 113 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Podczas trzech ostatnich miesięcy 2019 roku zanotowano 6,6 mln transakcji Blikiem w terminalach POS, czyli o blisko 230 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba przelewów na telefon z wykorzystaniem narzędzia Polskiego Standardu Płatności wzrosła w ciągu roku o ponad 180 proc. i wyniosła 5,8 mln. W przypadku wpłat i wypłat z bankomatów transakcji było 6,8 mln, a zatem o 56 proc. więcej rok do roku. Transakcji w internecie przeprowadzono 53 mln, czyli o 109 proc. więcej niż pod koniec 2019 roku.
Średnio w czwartym kwartale realizowano 766 tys. transakcji dziennie (8 na sekundę). Rekord pojedynczego dnia to aż 1,3 mln transakcji. Z rozwiązania można korzystać w całym polskim e-commerce, ale też w 476 tys. punktów usługowo-handlowych posiadających 538 tys. terminali płatniczych (2/3 wszystkich terminali w Polsce). Operacje Blikiem realizuje także 20 tys. bankomatów (90 proc. rynku).
Przy okazji przypadającej na luty piątej rocznicy uruchomienia nowego standardu płatności mobilnych, poinformowano, że od tego czasu użytkownicy zrealizowali 353 miliony transakcji o wartości 47 miliardów złotych. Dziś korzystać z Blika może 95 proc. klientów bankowości mobilnej. Pod względem popularności narzędzie wyprzedziło karty w płatnościach w internecie. Z danych NBP za trzeci kwartał 2019 roku wynika, że użytkownicy płacili plastikami 28 mln razy, podczas gdy Blikiem blisko 40 milionów razy.
Co dalej? Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, ma nadzieję, że Blik stanie się w Polsce popularny także w płatnościach zbliżeniowych. Realizowany ma być także plan ekspansji poza granicami Polski.