W godzinach szczytu płatności automatyczne za przejazd tym odcinkiem stanowią już ponad jedną trzecią ogółu transakcji
Spółka zarządzająca odcinkiem autostrady A4 między Krakowem a Katowicami poinformowała, że utrzyma preferencyjne stawki dla automatycznych płatności za przejazd do końca czerwca 2020 roku. Dzięki temu użytkownicy takich rozwiązań jak Autopay, Telepass i A4Go oszczędzą od 3 do 5 zł na każdej bramce.
Niższe stawki wprowadzono na początku tego roku i pierwotnie miały one obowiązywać do końca I kw. Ofertę jednak wydłużono, a wpływ na to miało kilka czynników. W komunikacie można przeczytać m.in. o zagrożeniu koronawirusem (z tego samego powodu InPost przyspieszył wprowadzenie usługi Paczka w Weekend). Płatności automatyczne są bezkontaktowe, z obiegu eliminowane są gotówka i karty, kierowcy nie muszą nawet opuszczać szyby w samochodzie.
Rafał Czechowski, rzecznik prasowy spółki zarządzającej A4, zwraca też uwagę na rosnącą popularność płatności automatycznych. Jego zdaniem średnio w tygodniu, na tle płatności za przejazdy ogółem, odnotowywanych jest od 23 do 25 proc. transakcji z udziałem aplikacji Autopay oraz urządzeń pokładowych A4Go i Telepass. W godzinach porannych oraz popołudniowych odsetek ten wzrasta nawet do ok. 35 proc.
Firma zapowiedziała też kilka nowości. W II kwartale 2020 roku kierowcy przy realizowaniu płatności za przejazd będą mogli korzystać z aplikacji SkyCash. Z kolei rozwiązanie A4Go zostanie wzbogacone o formułę postpaid, w ramach której urządzenie pokładowe można powiązać z kartą płatniczą. Opłata zostanie pobrana z konta bankowego użytkownika podczas przejazdu przez bramkę. Tym samym zniknie konieczność wcześniejszego doładowywania konta impulsami.
Warto przypomnieć, że pobór opłat w ramach videotollingu realizowany za pośrednictwem aplikacji Autopay spółki Blue Media, polega na powiązaniu numerów rejestracyjnych z kartami płatniczymi w bazie usługi. Reszta dzieje się automatycznie: kamery na bramkach odczytują tablice i system podnosi szlaban. Z kolei A4Go i Telepass to rozwiązania (póki co) przedpłacone. Korzystają z nich np. osoby dojeżdżające codziennie do pracy.