ING ma największy udział klientów mobilnych w całej populacji użytkowników kont osobistych
Wskaźnik mobilności klientów (WMK) to autorskie opracowanie serwisu cashless.pl, które pokazuje jak dużo posiadaczy kont osobistych w poszczególnych instytucjach korzysta z ich usług mobilnych. Od początku, gdy cashless.pl wylicza ten wskaźnik, a więc od IV kw. 2018 r., najwięcej klientów bankujących przez smartfony ma ING. W najnowszym notowaniu za IV kw. 2019 r. w banku tym wskaźnik, po wzroście z 60,5 proc. na koniec września, osiągnął rekordowy poziom 64,3 proc.
Na drugiej pozycji znalazł się mBank. Za pośrednictwem urządzeń mobilnych z jego usług w IV kw. ub. roku korzystało 58,9 proc. To także wzrost w porównaniu z III kw. 2019 r., ale już nie tak duży jak w przypadku ING. Na dalszych pozycjach uplasowały się Santander, Millennium i PKO – u wszystkich klienci mobilni stanowili więcej niż 40 proc. wszystkich posiadaczy rachunków. Santander i PKO zanotowały wzrost WMK. W Millennium zaobserwowano spadek wynikający zapewne z przejęcia klientów Euro Banku. Ci rzadziej korzystali z bankowości mobilnej w porównaniu z klientami Millennium.
Jak widzicie, większość banków znajdujących się w zestawieniu przygotowanym przez cashless.pl notuje poprawę wskaźnika mobilności klientów. Mimo to WMK dla całego rynku był w grudniu niższy niż we wrześniu 2019 r. To rezultat przede wszystkim wejścia do zestawienia nowej instytucji, czyli Banku Pocztowego, który charakteryzuje się na razie niskim poziomem WMK.
WMK powstaje poprzez odniesienie do liczby rachunków osobistych prowadzonych przez dany bank liczby klientów aktywnie korzystających z jego bankowości mobilnej. Za aktywnego klienta uznaje się takiego, który w każdym z trzech miesięcy kwartału loguje się na rachunek przynajmniej raz z urządzenia mobilnego. Przy czym nie musi to być aplikacja a może np. tzw. lekki serwis transakcyjny czy internetowy system otwierany w przeglądarce na smartfonie albo tablecie. Dane będące podstawą wyliczeń pochodzą z biur prasowych poszczególnych instytucji.