Nowe rozwiązanie umożliwia korzystanie z usług publicznych niemal tak jak tradycyjny Profil Zaufany, ale jest ważne tylko przez trzy miesiące
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o możliwości zakładania tzw. tymczasowego Profilu Zaufanego. Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę www.gov.pl. Tam należy wybrać usługę: "Załóż profil zaufany", a następnie opcję założenia tymczasowego PZ. Należy wprowadzić kilka danych osobowych, wybrać login i hasło oraz wskazać termin możliwej rozmowy z pracownikiem administracji. Wówczas na adres e-mail otrzymuje się link do wideorozmowy, w trakcie której potwierdza się swoją tożsamość.
O tym, że Ministerstwo Cyfryzacji zamierza umożliwić zakładanie tymczasowego Profilu Zaufanego, mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl pod koniec marca w tekście Rząd chce wprowadzić tymczasowy Profil Zaufany. Narzędzie ma pomóc w walce ze skutkami pandemii. Przeznaczony jest dla obywateli, którzy nie posiadają konta w banku umożliwiającym zakładanie zwykłego Profilu Zaufanego oraz w czasie pandemii nie chcą udawać się do urzędu czy placówki, za pośrednictwem których można założyć PZ, np. do placówki pocztowej.
Profil Zaufany to narzędzie do potwierdzania tożsamości podczas korzystania z publicznych usług cyfrowych. W wersji tradycyjnej jest ważny trzy lata. Jego wersja tymczasowa ma ograniczoną funkcjonalność (np. za jej pomocą nie można zamawiać nowego dowodu osobistego) i jest ważna tylko przez trzy miesiące. Co ciekawe swego czasu resort cyfryzacji miał zamiar zmienić nazwę usługi na eGO. Okazało się jednak, że wymaga to zmiany co najmniej kilkudziesięciu różnych aktów prawnych. Pomysł zdaje się więc upadł.
Fot. na licencji CC BY 2.0