Z badania przeprowadzonego przez Kantar wynika, że już co trzeci użytkownik bankowości elektronicznej chciałby za jej pomocą potwierdzać swoją tożsamość przy korzystaniu z innych usług internetowych
KIR i ZBP podzieliły się wynikami badania, jakie przeprowadził dla nich Kantar, a dotyczącego oczekiwań Polaków wobec tożsamości cyfrowej. Okazało się m.in., że co trzeci Polak korzystający z bankowości internetowej, chciałby mieć możliwość dostępu do usług online przy wykorzystaniu potwierdzania tożsamości opartym o logowanie do serwisów bankowych. Dotyczy to np. energetyki, ubezpieczeń, branży medycznej, ale też administracji publicznej.
Na pytanie o to, gdzie użytkownicy bankowości internetowej chcieliby się logować z jej pomocą, najwięcej badanych wskazało na możliwość potwierdzania tożsamości w kontaktach z administracją (32 proc.). Dotyczy to np. składania wniosków o dowód osobisty czy sprawdzania punktów karnych. Blisko 30 proc. chciałoby w ten sposób potwierdzać swoje dane u dostawców usług użyteczności publicznej (woda, prąd, gaz czy wywóz śmieci).
Ankietowani widzą zastosowanie zdalnej weryfikacji tożsamości także w kontaktach z firmami telekomunikacyjnymi (22 proc.) czy w obszarze usług medycznych świadczonych online (18 proc.). Na dalszych pozycjach wymieniane są zakupy i np. gry losowe. Trudno dziwić się tym wymaganiom – w życiu przeciętnego Polaka przybywa serwisów wymagających logowania, a hasła do nich należy regularnie i często zmieniać, by dbać o bezpieczeństwo. Niestety, wiąże się to z przyrostem informacji, które trudno zapamiętać.
Alternatywą dla dziesiątek czy setek haseł ma być właśnie potwierdzanie tożsamości przy wykorzystaniu bankowości internetowej. Jednym z przykładów takich rozwiązań jest mojeID - system umożliwiający logowanie się do serwisów towarzystw ubezpieczeniowych czy przychodni zdrowotnych. Narzędzie opracowane przez KIR jest zgodne z regulacjami krajowymi i unijnymi, a obecnie mogą z niego korzystać klienci kilku banków, w tym PKO, Pekao czy ING. Co istotne, mojeID umożliwia już integrację z tzw. węzłem krajowym, czyli rozwiązaniem pozwalającym korzystać z elektronicznych usług publicznych.