Jedna karta może i nie wygląda groźnie, ale w skali świata co roku do produkcji tego instrumentu zużywa się tony plastiku
Mastercard zamierza mocniej zaangażować się w ochronę środowiska naturalnego. Z nadesłanego dzisiaj komunikatu prasowego wynika, że organizacja opracowała katalog zrównoważonych materiałów do produkcji kart oraz listę producentów plastików, którzy korzystają z tych surowców. Dzięki temu bankom łatwiej będzie wydawać karty bezpieczne, a przynajmniej mniej szkodliwe, dla środowiska.
Dostęp do zrównoważonych kart Mastercard mają dzisiaj klienci na 12 rynkach na świecie. Jednocześnie ponad 60 instytucji finansowych wydaje karty, które można uznać za ekologiczne. Wykorzystane w nich surowce są pochodzenia roślinnego, nadają się do recyklingu, nie zawierają chloru i ulegają biodegradacji. W gronie wydawców znaleźć można Credit Agricole oraz Santandera. Za sprawą inicjatywy Mastercarda lista ta powinna się wydłużać, a banki będą coraz więcej uwagi poświęcać kwestiom ekologii.
Katalog stanowi część szerszego planu, którego celem jest uruchomienie globalnego systemu certyfikacji zrównoważonych kart. Jego fundamentem ma być "Partnerstwo na rzecz bardziej ekologicznych płatności" (Greener Payments Partnership) utworzone przez Mastercard i producentów kart (Gemalto, Giesecke & Devrient oraz IDEMIA) w 2018 roku. Inicjatywa ta zakłada określenie najlepszych praktyk w zakresie ochrony środowiska i zmniejszenia ilości tworzyw sztucznych jednorazowego użytku w produkcji kart. Czy rzeczywiście ma to znaczenie? Każdego roku produkowanych jest sześć miliardów kart płatniczych, zazwyczaj z PVC. Karty te są wymieniane średnio co trzy - cztery lata i trafiają na wysypiska śmieci na całym świecie.
Warto przypomnieć, że Mastercard na początku roku ogłosił uruchomienie Priceless Planet Coalition - platformy, która ma zjednoczyć działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. W gronie partnerów organizacji znalazły się m.in. Citibank, Santander UK, IHS Markit, bunq, Saks Fifth Avenue, L.L. Bean. Jednym z pierwszych projektów realizowanych w ramach Priceless Planet Coalition ma być zasadzenie stu milionów drzew w ciągu pięciu lat. Mastercard pod koniec ubiegłego roku poinformował także, że zainwestował w ekofintech Doconomy, który poprzez analizę wydatków, pomaga zrozumieć, jak codzienne decyzje wpływają na emisję CO2 i wynikające z tego ocieplenie klimatu.