Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Nowe wymogi KNF wobec małych instytucji płatniczych wywołały spór. Pojawiają się opinie, że nadzór źle interpretuje przepisy

Weryfikację działalności MIP-ów w zakresie zgodności z ustawą o usługach płatniczych KNF rozpoczął pod koniec sierpnia

Biuro prasowe Komisji Nadzoru Finansowego w odpowiedzi na pytania redakcji cashless.pl, poinformowało o rozpoczęciu kilka tygodni temu procesu weryfikacji działalności małych instytucji płatniczych w zakresie jej zgodności z ustawą o usługach płatniczych. – Urząd KNF wysłał do MIP-ów pismo, w którym przypomniał o wynikających z ustawy obowiązkach oraz o warunkach prowadzenia przez nie działalności. Wezwał też MIP-y do przekazania organowi nadzoru stosownych informacji i dokumentów w tym zakresie – napisał rzecznik KNF Jacek Barszczewski.

KNF w pismach skierowanych do MIP-ów zwrócił uwagę m.in. na dopuszczalny zakres działalności (spółki mogą prowadzić działalność jedynie na terenie Polski) i limit transakcji płatniczych (ich obroty nie powinny przekraczać równowartości 1,5 mln euro miesięcznie). KNF wskazał także na limity środków przechowywanych na rachunkach płatniczych, konieczność wdrożenia odpowiednich rozwiązań organizacyjnych, programu działalności i planu finansowego a także procedur zarządzania ryzykiem, ochrony środków użytkowników, informowania o świadczonych usługach, przechowywania dokumentów czy obowiązki informacyjne i sprawozdawcze wobec KNF.

Przeczytajcie także: Bank Litwy szykuje więcej obowiązków wobec fintechów

Zdaniem Tomasza Klecora, partnera zarządzającego w kancelarii Legal Geek, zakres żądań KNF wykracza poza przepisy ustawy o usługach płatniczych i wymogi prawne stawiane MIP-om. Prawnik uważa, że wątpliwości budzi choćby wykładnia jednego z przepisów ustawy, który nakłada na MIP obowiązek posiadania programu działalności i planu finansowego na okres pierwszych 12 miesięcy działalności. Przepis ten nie określa jednak, jak dokumenty te powinny wyglądać i nie wymusza ich aktualizacji. Tymczasem KNF żąda od MIP-ów aktualnego programu działalności i planu finansowego. Dodatkowo bardzo szczegółowo określa ich zawartość.

Kolejna kontrowersyjna kwestia poruszana w piśmie KNF to działalność transgraniczna. Zgodnie z przepisami, mała instytucja płatnicza może prowadzić działalność wyłącznie na terytorium Polski. Istnieje jednak spór dotyczący pojęcia "prowadzić działalność". Część prawników zauważa tutaj, że zgodnie z dyrektywą PSD II w przypadku MIP-ów nie mogą one mieć agentów czy oddziałów za granicą, a także aktywnie prowadzić tam działalności. Przepis jednak w obecnym brzmieniu nie zabrania pasywnej obsługi transferów międzynarodowych. Tymczasem w ocenie KNF takie działania są zabronione.

Przeczytajcie także: Allegro pod lupą UOKiK

– Naszym zdaniem organ jest tutaj w całkowitym błędzie. W doktrynie prawa cywilnego dosyć jasno określono czym jest prowadzenie działalności na jakimś terytorium. Zlecenie przelewu z polskiego banku na rachunek np. we Francji nie jest prowadzeniem działalności we Francji. Taki pogląd to absurd. A co z kartami wydanymi za granicą? MIP nie może przyjąć płatności kartą wydaną przez Revolut? Tak wynika z poglądu KNF – uważa Tomasz Klecor.

Mała instytucja płatnicza to rodzaj firmy, często działającej w obszarze fintech, wprowadzony jedną z ostatnich nowelizacji ustawy o usługach płatniczych. Aby trafić do rejestru MIP-ów, nie trzeba ubiegać się o licencję a wystarczy przedłożyć w KNF odpowiednie dokumenty. Do dziś w rejestrze MIP-ów znajduje się 66 wpisów, z czego działalność mają prowadzić 63 instytucje.

KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies